Hot Bodies Cyclone Sport – moje první stavba, jízda

Josef Sperát


Jsem začátečníkem v oblasti RC modelů aut a postupně sbírám zkušenosti. Doposud jsem jezdil podvozek Sparohawk Onroad 1/10 a to pouze rekreačně a velmi krátkou dobu. Po poradě s Igorem Vlahovičem jsem zakoupil RC soupravu LRP CTX na principu wifi a jsem s ní spokojen. Zatoužil jsem však i po jiném typu podvozku, protože náhradní díly na Sparohawk jsou velmi náročné na sehnání.

Začal jsem se poptávat po jiném typu podvozku. Nebudu jezdit závody. Zatím hodlám jezdit pouze rekreačně na drahách Globus Brno, Slavkov u Brna a jim podobným. Uvažoval jsem o modelu 1/18 onorad, o Tamiya TT-01. Ale lákal mě typ skoro závodního podvozku, ale musel jsem brát v úvahu můj rozpočet.

Opět proběhla porada s Igorem Vlahoviče z portálu Masters a podařilo se mi zakoupit podvozek HPI Cyclone Sport. Igor jezdí profesionální typ tohoto podvozku v karbonu a duralu. Jak mi bylo ukázáno a vysvětleno, zde se jedná o levnou variantu tohoto šasi v tvrzeném plastu. Cena byla velmi příznivá a dostupnost dílů je zatím obstojná. Pořídil jsem podvozek, který jsem musel složit. Na což jsem se velmi těšil a byl jsem zvědavý, jak mi to půjde, protože to byla první stavba silničního podvozku.

V krabici jsem našel spoustu sáčků s díly, které byly označeny, čirou karoserii, nalepenou sadu pneumatik, návod, polepy na model, letáčky všeho druhu.

Jak jsem při stavbě zjistil (a před samotnou koupí modelu), podvozek má plně nastavitelnou geometrii, kuličkové diferenciály, kuličková ložiska a olejové tlumiče. Což je oproti současnému modelu rozdíl.

Ke stavebnici jsem dostal i základní klíče pro sestavení auta. Nemusel jsem tedy nic dokupovat.

Jediné co nebylo ve stavebnici byl pastorek a vše co se elektroniky týká. Ale RC soupravu, motor, regulátor, baterii jsem použil z předešlého modelu. Elektroniku uvidíte na foto.

Stavba mi nedělala potíže a dle návodu jsem složil auto za zhruba 6 hodin. V návodu jsem narazil na dva postupy, kterým jsem přesně neporozumněl. Asi by to chtělo lepší vyobrazení. Ale poradil jsem s tím. Kuličkové diferenciály jsem nevěděl, jak přesně nastavit a nechal jsem to až na dráhu, kde mi poradil Igor Vlahovič.

Karoserii jsem nalakoval jednoduchým způsobem. Ale budu si ji šetřit na později, Až se naučím se současným Protoformem.

Nastavení celého podvozku jsem ponechal dle manuálu a byl jsem zvědav, jak to bude napoprvé fungovat.

Koupí tohoto typu podvozku jsem očekával hlavně lepší požitek z jízdy. Proto jsem se dohodl s Igorem Vlahovičem a společně s ním nový model vyzkoušel na dráze Globus dne 31.5.2011. I Igor se projel a vyzkoušel jej a mohl porovnat se svou závodní verzí.

Na místě jsme natočili dvě videa, která zachycují jízdu a také první pocity. Jízdní vlastnosti podvozku byly napoprvé vemi dobré, ale zadní část šla do smyku. Po kontrole složení jsme zjistili, že jsem prohodil zadní a přední bloky pro nastavení sbíhavosti. Po výměně jsme dostali na zadní nápravě sbíhavost cca 2°a poté se jízdní vlastnosti podvozku vylepšily. Položili jsem potom ještě zadní tlumiče a dotáhli vícepřední deferenciál. Pak jel model velmi klidně a začínám se s ním sžívat.

Názor majitele: první dojmy – krásné svezení, větší citlivost a možnost se naučit model lépe řídit a pochopit jízdní styl.

Názor redakce: hodně podobné jízdní vlastnosti jako na mém HB TC. Na 100% v této rychlsoti se základním motorem Mabuchi 540 SH a převodem 4.67. Podvozek zvládne i vyšší stupeň motorizace. Demontáž podvozku podobná HB TC a díly taktéž shodné z 80%.  Na rekreační jízdy a hobby dobrá volba.