TECH: Dual Foam Whell od ALS Racing

Luděk Aschenbrenner


<p>
Každý, kdo někdy jezdil nebo jezdí závodně osmnáctiny jistě zná potíže s naladěním vhodných pneu na konkrétní koberec. To
ale nakonec většinou není ten největší problém. Současné osmnáctiny jsou nesmírně výkonné stroje a jejich střídavé pohony?<!– separe –>
disponují rovněž značným potenciálem. Přenést výkon na dráhu je úkol pro mechovky často velmi náročný&#8230;&#8230; Jejich životnost se
dnes počítá doslova na desítky minut a jak víme z praxe jejich poškození jsou velmi častá. Kritickým místem jsou zadní kola,
která se obvykle osazují soft mechovkou. Protože pneu jsou více jak 50% úspěchu v závodě, vyplatí se jim věnovat zvýšenou péči.
Jenže i přes veškerou snahu zadní kola obvykle končí s životností ne proto, že by se jejich mechová vrstva ojela, ale protože
se prostě na boku kola začnou trhat. Metodu jak tomu bránit má jistě každý svoji, ale ze zkušenosti vím, že penetrování
chemoprénem, sekundovými lepidly atd. jen o málo oddálí definitivní nepoužitelnost kol.
</p>
<p>
Pokud navíc uvážíme, že tyto postupy většinou změní chování kol (často i dost nedefinovatelně) a že také mechanické defekty
vznikající během jízdy dokáží z perfektně naladěného auta udělat téměř neřiditelnou záležitost, je jasné že to chce jiné řešení.
</p>
ALSracing nyní takové řešení přináší v podobě &#8220;DFW&#8221; (dual foam wheel) nebo-li kol vyrobených ze dvou různých mechových pryží.
Základem jsou standartní soft kola s tvrdostí 30 deg, která mají ovšem boční nejvíce zatíženou hranu zhotovenu z mechovky
tvrdosti cca 50 deg. Vrstva této mechovky je široká cca 3mm a její přítomnost nijak neovlivňuje grip, ale zato poskytuje
neuvěřitelné zvýšení výdrže kol.
</p>
<p>
V testech se nám podařilo dosáhnout více jak dvojnásobné životnosti pneu bez jakékoliv údržby či &#8220;penetrování&#8221;
(při jisté minimální péči dokonce trojnásobný čas). Jednalo se o velice výkonný model s AC pohonem a lipol s hmotností cca
420gramů. Hrana pneu se sama během jízdy zaobluje a téměř vůbec se netrhá. Odpadají tak nepříjemné situace kdy se model
najednou v zatáčkách převrací kvůli poškozeným mechovkám. Cena těchto pneu je sice vzhledem k výrobní náročnosti vyšší, ale
investice se rozhodně vyplatí. Přínos je především v bezúdržbovém provozu a v podstatném zvýšení životnosti. Více informací na ALS Racing net.
</p>