TECH: LiPo konverze šasi Xray X10

Luděk Aschenbrenner


<p>

</p>
<p>
Vzhledem k tomu, že se mezi uživateli RC modelů 2WD 1/10 nachází poměrně dost starších modelů značky Xray s označením X10 (provedení s T-barem) a jelikož i já <!– separe –>tento model vlastním, rozhodl jsem se pro sobotní závod v Rychnově u Jablonce nad Nisou opatřit původní model novým platem, které je na míru ušité děleným lipol bateriím (tzv. sadle pack).
</p>
<p>
V výrobě hlavního plata byl použit kvalitní 3mm silný vysokotlaký sklolaminát. Pro baterie je vytvořena usazovací zóna, jakýsi rámeček z dalších menších výřezů a vlastní upevnění bateriových kostek je řešené oblíbenou &#8220;skleněnou&#8221; lepící páskou. Celé provedení je velmi dobře patrné z přiložených fotografií. Pochopitelně, že jsem model doplnil již dříve navrženým sklolaminátovým nárazníkem.
</p>
<p>
Vzhledem k tomu, že by tato konverze mohla oslovit širší okruh zájemců o ježdění s 2WD GT byl tento konverzní kit zařazen do nabídky e-shopu a to ve čtyřech variantách. Jednak pouze samostatné hlavní plato, které může posloužit jako levná náhrada drahého carbonového originálu s minimálním vlivem na jízdní vlastnosti modelu (pochopitelně ne pro původní dělený čtyřčlánek NiMh což ale asi stejně už nikdo nejezdí). Plato je standartně k dispozici z materiálu síly 2,5mm, ale na objednávku lze provést výřez i ze síly 3mm. Další alternativou je kompletní kit včetně montáží akumulátorů a i ten lze pochopitelně objednat buď v síle 2,5mm nebo 3mm.
</p>
<p>
Pokud Vás také zajímá jak se mi s modelem v sobotu závodilo, tak Vás musím zklamat. Při ranním tréninku jsem chytil od některého ze začátečníků celkem nevinně vyhlížející náraz a bylo po závodě&#8230;. tedy jen po závodě s tímto modelem (naštěstí jsem měl s sebou ještě konverzi GT3R – přestavba formule 3Racing na GT a tak jsem odjel závod úspěšně s ním). Zklamala totiž ona pověstná Xray kvalita! Zadní carbonová osa tohoto modelu je bohužel konstrukčně nejhůř udělaná jak to snad jen šlo. Carbonová osa, která má v sobě kolmý průvrt pro kolíček držící pevný unašeč diferenciálu (průvrt výrazně sníží pevnost dílu) je &#8220;skvělé dílo&#8221;. Ale to co na mém modelu selhalo bylo zakončení osy se závitem pro seřizování diferenciálu. Potřebné závitové seřizovací zakončení je totiž u osy X10 vytvořeno vlepení ocelového dílu se závitem do osově navrtané díry v carbonu a i pře nepříliš silném nárazu často dochází k rozštípnutí osy a následnému uvolnění tohoto dílu, který se při snaze dotáhnout diferenciál prostě vysune ven. Jak mi potvrdil přítomný jezdec kategorie World GT na Xray CH, Petr Hruška je to prý naprosto běžná závada tohoto modelu i u velmi kvalitních jezdců, takže o nějakém poškození vinou opotřebení či nadměrného zatížení dílu nemůže být řeč. Prostě se to pánům od X nepovedlo!!!
</p>
<p>
Nevadí, máme tu aspoň další námět k novůmu tuningu, protože předraženou originální &#8220;X&#8221; dutou hliníkovou osou určitě svoji konverzi neosadím&#8230;.
</p>