Nastavení Robitronic Scalpel – motor 280 a LiPo

Lukáš Diblík


<p>
Abych navázal na předchozí článek <a href=“https://masters.cz/konstrukce-a-ladeni-modelu-1-ku-18-2wd-47516″ target=“_blank“>&#8222;Konstrukce a ladění modelu 1:18 2WD&#8220;</a> rozhodl
jsem <!– separe –>se aplikovat zveřejněné rady a postřehy na asi nejrozšířenější 2WD model v
naší republice &#8211; Robitronic Scalpel. Model mi zapůjčil Michal Jurči, který s ním
jede již několikátou sezónu v seriálu X-Ray challenge. Protože jsem zároveň
chtěl mít alespoň částečné srovnání se svým modelem, vybral jsem si pro tuto
akci závod v Pozděchově, kde jsem mohl jet současně dvě kategorie. Model Scalpel
jsem osadil relativně slabým motorem Mig 280 racing, baterií Li-Po. Vzhledem ke
konstrukci zadní nápravy jej bez úprav nedoporučuji používat v kategorii Open se
silným střídavým motorem.
</p>
<p>
Před samotnou jízdou jsem na modelu provedl drobné změny v souladu se zmiňovaným
článkem. Servo řízení jsem posunul co nejvíce dozadu (provedení táhel řízení a
servosaveru není příliš profesionální, bohužel jsem měl omezené časové možnosti),
stejně jako baterie a ostatní elektroniku. Scalpel byl vybaven prodlouženým platem
na 6 článků (rozvor 140mm) díky něj se mi podařilo posunout těžiště na vzdálenost
63mm od zadní osy.
</p>
<p>
Na zadní disky jsem nalepil nové kola Trinity Magenta (průměr 39mm) a ze zadní
nápravy jsem odstranil tlumící talířky, protože i při malém utažení a řídké vazelíně
mi připadal výkyv zadní nápravy přetlumený. Protože jsem potřeboval pružení zadní
nápravy nastavit co nejměkčí, odstranil jsem také zadní pružinu a nefunkční tlumič
(pro změnu téměř žádné tlumení). Díky velkému průměru kol a nastavení zadní
osy na co největší světlou výšku (pomocí excentrů) vycházela světlá výška modelu při
demontované zadní pružině asi 5mm. Absence jakéhokoliv tlumení je chyba, byl to však
lepší stav než přetlumený. Úplně jsem vyšrouboval červíky u předního kloubu T-baru,
které slouží jako příčný stabilizátor a lze jimi nastavit uhýbání modelu při prudké
akceleraci. Tyto červíky by měly být buď zašroubovány na doraz k T-baru, nebo naopak
úplně vyšroubovány. Stav kdy se v zatáčce dotknou T-baru může vyvolat nepředvídatelné
chování v průběhu jízdy zatáčkou. Vymezil jsem vůle v uložení T-baru na kloubech,
což je důležité aby náprava nevyvolávala samořízení s natočením opačného smyslu
než natočení předních kol, což značně podporuje přetáčivost a nestabilní chování
modelu. Vteřinovým lepidlem jsem oblepil hranu otvoru kloubu, tím jsem jej zmenšil,
a následně pomocí pilníku zvětšil díru na průměr přesně pro kuličku. Tato oprava
chvíli vydrží.
</p>
<p>
Přední nápravu jsem obul do kol vyrobených ze zednického hladítka a pružení jsem
nastavil hodně tvrdě. Model měl již vypodložené přední klouby uložení předního
kola (o 1mm), rejdová osa měla tedy nastavený záklon cca 2°. Vzhledem k provedení
řízení jsem musel trochu zvednout karoserii na předních sloupcích, aby nedrhla o
táhlo řízení.
</p>
<p>
Model se na trati choval docela dobře, z důvodu nevyváženosti k podélné ose se na
každou stranu choval trochu jinak, hlavně při akceleraci ze zatáčky, kdy v levé
zatáčce byl lehce nedotáčivý a v pravé naopak lehce přetáčivý. Toto by šlo pravděpodobně
odstranit vybavením modelu slabým příčným stabilizátorem, pomocí kterého by se zatížilo
více pravé zadní kolo. Bez tlumení se model odpružený hodně progresivním pružením pomocí
T-baru snadno rozkmital, nebyl to však závažný problém, o doplnění funkčním vhodným
tlumičem si však přímo říká. Obecně se s modelem jelo velmi dobře, což potvrzuje
výsledek závodu. S modelem jsem vyhrál a zajel jsem také nejlepší nájezd v této
kategorii, ve které byl však jen jeden srovnatelný model osazený motorem 280 + Li-Po (
podvozek ALS M189L), který navíc trpěl technickými problémy. Ostatní modely jely 4
články Ni-Mh + motor 300 (nejčastěji Scalpel). Mezi Scalpelem a mým vlastním modelem
byl velmi malý rozdíl v jízdních vlastnostech, jednalo se spíše o rozdíl v samotném
naladění modelu na konkrétní podmínky. Větší rozdíl by pravděpodobně nastal kdyby byly
oba modely osazeny silným střídavým motorem, kde by se projevily odlišnosti v konstrukci
zadní nápravy.
</p>
<p>
Modelem Scalpel se budu dále zabývat, v plánu mám vytvořit jednoduchý levný
konverzní kit, který by vyřešil problematické umístění Li-Po baterií.
O výsledcích budu informovat.
</p>