TECH: někdo to rád těžší…

Luděk Aschenbrenner


<p>
Přestože trend v modelech osmnáctin jde spíše směrem k co nejlehčím modelům, praktické
zkušenosti celkem jasně ukázaly, že co nejnižší <!– separe –>hmotnost nemusí být vždy výhodou.
Samozřejmě že se u lehkého modelu méně opotřebovávají mechové pneu a celkově jsou
také trochu méně zatíženy díly podvozku. Na druhou stranu pokud dojde při závodě ke
kolizi, tak zpravidla ten &#8220;lehčí&#8221; model je ve značné nevýhodě.
</p>
<p>
Zkušenosti z loňské sezóny prokázaly, že existuje určité optimum, kdy ještě nejsou patrny
stopy zvýšeného opotřebení pneu, ale přitom model není na dráze tak lehce &#8220;odstranitelný&#8221;
ze své jízdní stopy. To optimum se pohybuje někde okolo 400 gramů. Pochopitelně vyvstává
otázka co s modelem, který se po odtučňovací kůře vpodobě osazení lehkými komponenty
(li-pol, AC pohony, micro Rc vybavení ard.) stává snadnou kořistí dorážejících soupeřů???
</p>
<p>
Pomoc je snadná, stačí přidat speciální zátěž od ALSracing. Zátěž tvoří mosazný frézovaný
hranol s hmotností cca 40 gramů. V modelu Xray M18pro popř. v jeho konverzích je jediné
ideální místo kam přidat zátěž tak abychom neovlivnili vyvážení podvozku a aby se přitom
dosáhlo žádoucího snížení těžiště. Tím místem je prostor pod středovým hnacím kardanem.
Pro osazení této zátěže je nutno přesně v ose modelu vyvrtat tři otvory s roztečí 40mm a
s průměrem 2,7mm (pochopitelně je třeba zahloubení). Pokud používáme klasické baterky NiMh
je také třeba zajistit vhodnou izolaci packu aby nedošlo při nárazu ke kontaktu baterie se
závažím a tím k vyzkratování článků. U baterií lipol není třeba provádět žádné úpravy.
</p>
<p>
U konverzních setů ALSracing lze zátěž přišroubovat v místech otvorů pro vymezovací opěry
baterie a tyto opěry zátěží nahradit.
</p>
<p>
Použití tohoto prvku přináší znatelné zlepšení stability modelu a výrazně se sníží náchylnost
na převrácení v případě vyššího gripu koberce.
</p>