Brno 20.3.2010 – závod plný testů

Radek Skopal


<p>
Začátkem tohoto roku se objevily diskuze ohledně nutnosti vytvořit pravidla pro
levnou kategorii STOCK 1:18. Příznivci se rozdělili <!– separe –>na dva tábory. Jedni
preferují stejnosměrnou regulaci s motorem MIG 280, druzí střídavé systémy
s motorem 3000ot/volt.
</p>
<p>
Ideální stav je, kdyby oba systémy byly natolik vyrovnané, že mohou startovat
v jedné společné kategorii. Ale jak zjistit, zda je to možné ? V předešlých
článcích jsme provedli celou řadu měření, kde jsme změřili kde co. Grafy poskytly
hromadu informací a oba systémy vypadají cca srovnatelně. Ale pro jistotu volíme
i praktické srovnání na závodní dráze.
</p>
<p>
Pro toto srovnání jsme si vybrali závod ze seriálu Brno-Březí-Lužice, který se
jel 20.března . Já se přihlásil do kategorie OPEN, která má jednoduchá pravidla &#8211;
žádná nejsou. Takže jsem mohl experimentovat s motory jak se mi chtělo. Dvě
rozjížďky jsem jel s motorem 3000 (38,38 kol), jednu rozjížďku s motorem 6800
(34 kol), jednu rozjížďku s motorem 5400 (39 kol), dvě rozjížďky s motorem 280
(nedojel, 41 kol). Čím vyšší výkon motoru jsem měl, tím horší výsledek jsem
dosáhl. S pomalejším modelem jsem jezdil velmi přesně. Se silnými motory jsem
byl rád, že se vejdu na dráhu.
</p>
<p>
Igor Vlahovič v poslední finálové jízdě nasadil v kategorii OPEN do modelu
Raptor motor 3000. Škoda že nedojel. Podle průběžných výsledků a nejlepšího
dosaženého kola by jízdu asi opět vyhrál se stejným počtem kol jako jízdy předešlé.
Já s motorem 280 jsem skončil po osmi minutách za vítězem rozjížďky se ztrátou
jednoho kola.
</p>
<p>
Ačkoliv jsem použil dva identické modely, najel jsem s motorem 280 o tři kola vice,
než s motorem 3000. To by mohlo vypadat, že jeden system je výrazně lepší než druhý.
Rozhodně tomu tak není. Na výsledku se podepsalo nastavení modelu, vyježděnost ke
konci závodu, namazání koberce a &#8230; a já nevím co ještě.
</p>
<p>
Z toho plyne, že pitvat grafy a zjišťovat zda pět nebo deset procent rozdílu výkonu
něco ovlivní nemá smysl. I model s motorem třikrát silnějším můžete porazit. Úzká
technická trať spolehlivě smaže výkonové rozdíly motorů.
</p>
<p>
Na základě předešlé diskuse a těchto zkušeností vznikl návrh pravidel v seriálu
Brno-Březí-Lužice pro příští rok. V kategorii STOCK by se mohly jet společně tři
varianty pohonu. Motor 3000+LiPo, motor 280+LiPo a nakonec motor 180+5tičlánek.
Poslední varianta pohonu je pouze na dožití.
</p>
<p>
Ještě bych rád zveřejnil jednu technickou zajímavost. Kontroloval jsem spotřebu
motoru. Jízda trvala 8 minut + pár kol před jejím začátkem. U motoru Mig 280 Racing
jsem naměřil spotřebu cca 420 mAh. U motoru 3000 to bylo 350 mAh. Drahoš Hejtmánek
zvolil lehčí převod a s motorem 3000 byl dokonce pod hodnotou 300 mAh !!! To
ovlivní výběr baterií, které mohou být menší, lehčí a levnější. Vhodnou kapacitu
si každý musí zkontrolovat sám, protože některé silně zanedbané modely mohou mít
úplně jiná čísla spotřeby.
</p>