Poprvé o RC rally

Antonín "TonyLee" Hráček


<p>
Vážení čtenáři Masters, o RC rally se tady toho moc nepíše, přitom jde o velmi zajímavou a velmi
rozšířenou kategorii RC aut. A to zejména proto, že jde o RC kategorii, řekl bych, jednu z
nejlevnějších. Ano, jsou nadšenci, <!– separe –>kteří jezdí rally s XRay 009 se stříďákem a LiPolkou,
ale z 90% tu jde jen o umění řídit a vyhrát můžete i s &#8222;hračkou&#8220; typu Tamiya TA-02. Proto
jsem se rozhodl Vám RC rally trochu přiblížit nejprve obecně a potom Vám pravidelně přinášet
reportáže s výsledky jednotlivých závodů, které se odehrávají (a kterých se aktivně účastním)
převážně na Jižní Moravě. Jde hlavně o šampionáty RC Rally Brno, Intercup ve Zlíně a RC Rally
Tábor. (<a href=“ http://www.rallybrno.cz“ target=“_blank“>Rally Brno </a>,
<a href=“ http://www.intercup.cz“ target=“_blank“>Intercup </a>,
<a href=“ http://www.rc-tabor.com“ target=“_blank“>RC Tábor </a>
)
</p>
<p>
Závody ve stylu rally probíhají tak, že každý závodník jede sám se svým vozem pevně stanovenou
rychlostní zkoušku (RZ) na čas. Těchto RZ bývá dle koeficientu (náročnosti) většinou 6 až 12
(případně více při dvoudenním závodě) a časy se sčítají. Jede se s modelem rally auta v měřítku
1/10 poháněným elektromotorem. Tratě jsou dlouhé i několik stovek metrů a závodník za modelem
běží. Tady pak rozhoduje nejen pilotní umění, ale i fyzická kondice, proto je tahle kategorie
v oblibě zejména u mladších jezdců. Závodník je tak sám sobě pilotem, mechanikem i nahazovačem.
Nikdo jiný se modelu nemůže dotknout, jinak je penalizován. Tohle běhání za modelem je asi
největší rozdíl oproti okruhovým závodům a většina okruhářů to nemůže překousnout 🙂 Penalizace
jsou pak různé podle pravidel toho kterého šampionátu &#8211; předčasný start, dotyk nohou, zkrácení
trati, nedojetí do cíle.
</p>
<p>
Typy podvozků jsou velmi různorodé, dá se použít takřka cokoli. Stačí zvětšit světlost a rejd,
změkčit tlumiče a zakrytovat podvozek. Používají se kardanové i řemínkové. Jezdí se na různých
površích a proto je třeba mít několik druhů pneumatik. Hladké „slicky“ na čistý asfalt, s meším
vzorkem na špinavý nebo hrubý asfalt a s vysokým vzorkem na šotolinu a štěrk. Správná volba pneu
je tady velice důležitá. Další důležitou věcí v elektronice modelu je nutnost zpětného chodu.
Častokrát dojde při úzkých a klikatých tratích k vyjetí nebo ke špatnému najetí do zatáčky.
</p>
<p>
Jak už jsem psal, jde o velmi levnou odnož RC. Stačí pořídit RTR podvozek typu Tamiya
(TL-01, TT-01, TA-01, TA-02, TB-01, TB-02), Kyosho nebo Yokomo v cenové relaci kolem 5.000,-
a může se závodit. Podmínkou je rally karoserie, která jezdí nebo jezdila skutečné rally 1:1.
Někteří závodníci si připravují karoserie tak věrně, že při správném nafocení jsou jen stěží
k rozeznání od skutečných rally speciálů. Další fotky a videa můžete shlédnout na <a href=“ http://www.rallybrno.cz“ target=“_blank“>Rally Brno </a>. Autor fotek je TEAC viz <a href=“ http://www.teac.cz“ target=“_blank“>Teac </a>.
</p>