1990 – AGM

Antonín Hráček


<p>
<b>Zasedání AGM v Bruselu</b>
</p>
<p>
Nejdůležitější událostí EFRA na konci každého roku je zasedání AGM, na kterém
jednají prezidenti RC autoklubů z jednotlivých členských států. V tomto <!– separe –>roce
se AGM uskutečnilo 17.11. v Bruselu.
</p>
<p>
Dlouho jsme zvažovali, koho tam pošleme. Já neumím anglicky a tak místo mě
byl navržen Jarda Červenka. Měl jsem pro něj už napsané &#8222;Zmocnění k jednání&#8220;
v Bruselu, ale – z Jardovo pracovních důvodů – z toho sešlo.
</p>
<p>
Konečným rozhodnutím byl kompromis. Do Bruselu pojedu já s tlumočníkem. Tím se
stal sekretář našeho zlínského klubu ing.Miloš Drašar, pro kterého byla angličtina
&#8222;druhým&#8220; mateřským jazykem. 15.11. jsem jmennou přihlášku poslal na EFRA.
Na přípravu jsme měli pouze několik dní. Vyřizování víz, belgických guldenů a
mimořádné zálohy z STSČ se podařilo v rekordně krátkém čase. Především jsem oceňoval
vstřícné jednání ve zlínské Spořitelně, při výměně peněz. Předcházela tomu žádost na
sekretariát STSČ o mimořádnou zálohu 27 tisíc Kčs, která bude odečtena z dotace v roce 1991.
</p>
<p>
<b>Do Bruselu se pojede autem</b>
</p>
<p>
Doprava letadlem nepřicházela do úvahy. Pojedeme autem po vlastní ose. Miloš vlastnil zcela novou
škodovku a tak mimo tlumočníka bude i řidičem. Musím se zmínit ještě o dvou událostech &#8211; příbězích -,
které naši cestu do Bruselu a pobyt v Bruselu velmi pozitivně ovlivnily.
</p>
<p>
<b>Dr.Thomas Tomík</b>
</p>
<p>
Na konci minulého roku napsal na – v podstatě končící – Ústřední výbor Svazarmu dopis
doktor Thomas Tomík. Nabízel proplacení vstupních poplatků do EFRA a požadoval uznání reprezentace
za Československo pro svojí osobu, na mistrovství světa v kategorii buggy 1:8, které se mělo v tomto
roce uskutečnit v Thajsku. Já jsem jeho požadavek podpořil a Tomáš na mistrovství jel a obsadil tam
73. místo ze 123 závodníků.
</p>
<p>
Tomáš v roce 1968 emigroval do Německa, oženil se tam a získal velmi dobré uplatnění jako zubní lékař.
Vlastnil krásný, moderní dům v malém městě uprostřed Německa. Měl jsem na něj telefon,
Ten jsme s Milošem využili, když jsme Německem projížděli. Cesta Zlín &#8211; Brusel je přece jenom trochu
dlouhá a byli jsme Tomáši vděčni, když jsme u něj mohli přespat. V sobotu jsme od Tomáše vyjížděli velmi
brzy. Dálnice v Německu i v Belgii jsou naštěstí ve velmi dobrém stavu a tak jsme po deváté ráno
zaparkovali u hotelu na letišti před Bruselem. Autorizované dopisy na AGM byly zaslány pouze z Německa,
Holandska, Itálie, Rumunska, Švédska, Československa a Jugoslávie. Všechny ostatní státy se sjezdu
zúčastnily bez autorizujících dopisů od svých mateřských federací.
</p>
<p>
<b>Jsme první z bývalých socialistických států</b>
</p>
<p>
Prezident EFRA Andre Van der Linden zahájil sjezd v 10.15 hod a přivítal všechny delegáty a pronesl úvodní řeč.
Cituji:
</p>
<p>
&#8222;Dámy, pánové, drazí přátelé, dovolte mi, abych vás všechny přivítal na této valné hromadě, ale zejména
přátele z Československa a Rumunska, kteří vstoupili do EFRA před několika měsíci a žádám vás, abyste
jim věnovali silný aplaus. Na schůzích výborů musí být Československu a Rumunsku udělena dvě místa &#8211;
prosím, mějte to na paměti. Minulý rok jsem vám řekl, že se budu snažit kontaktovat bývalé země tzv.
Východního bloku a pozvu je, aby se k nám přidaly. Je samozřejmé, že dramatické politické změny v těchto
zemích umožnily, že se naše kontakty navazovaly snadněji, ale stále ještě existují problémy &#8211; např. s
finančními převody. Jsou však zde, na sjezdu, a my si vážíme jejich přítomnosti. Stále se snažíme
kontaktovat další země, ale bez úspěchu: Maďarsko je ochotno se k nám připojit, očekávali jsme setkání
s nimi v Turkheimu na začátku července, ale od té doby jsme se nedozvěděli nic dalšího.&#8220; Konec citátu.
</p>
<p>
Také já jsem měl připravenou řeč na přivítání v EFRA. Tu, z pochopitelných důvodů, ji za mě v angličtině přednesl Miloš. Cituji:
</p>
<p>
&#8222;Vážení přátelé, pod vlivem událostí z listopadu minulého roku v Československu, jsme mohli i my svobodně navázat
kontakty s Vaší evropskou organizací a požádat o začlenění našeho svazu &#8211; RC-MCC ČSFR &#8211; do její struktury. Chceme
být jejími platnými členy, aktivně se podílet na akcích pořádaných EFRA, se všemi povinnostmi i právy. Zavazujeme
se dodržovat Stanovy EFRA a řídit se jimi. V současné době většina z nás &#8211; v Československu &#8211; je nucena řešit své
vlastní, především ekonomické problémy a proto se pravděpodobně pouze někteří závodníci zúčastní soutěží, pořádaných
EFRA. Nemáme technické zázemí a naši závodníci soutěží především s amatérsky zhotovenými RC auty. Máme však zavedený
systém závodů, který má patřičnou atmosféru i napětí a dokáže zaujmout nejen samotné závodníky, ale i přihlížející
diváky. Pro podrobnější výklad o soutěžích v Československu mám připraven materiál na videokazetě, ve fotoalbech apod.
Bude-li to ještě možné, chtěli bychom v ČSFR v roce 1991 uspořádat jednu z VC EFRA v sekci 1:8 track.
Závěrem si Vás dovoluji pozvat na závody v Československu, které jsou v roce 1991 pro Vás a závodníky Vašich svazů otevřené.
Děkuji za pozornost&#8220; Konec citátu.
</p>
<p>
V poledne byla hodinová na oběd. Všichni se přemístili do restaurace, přímo v budově. Tedy mimo nás dvou. Tiše jsme se
vytratili na parkoviště a ve škodovce si dali &#8222;studený oběd&#8220;. Odpoledne sjezd pokračoval hodnocením uplynulé soutěžní
sezóny v jednotlivých zemích.
</p>
<p>
<b>Ubytování v Leuvenu</b>
</p>
<p>
Pozdě odpoledne jednání skončilo a všichni se rozešli. Ale co dál? Ubytování jsme pochopitelně zajištěné neměli &#8211; především
z finančních důvodů. V té době ale bylo možné v západních zemích získat levné ubytování, potřebovali jsme však zjistit, kde.
Měli jsme ještě jeden kontakt. A tady se napřed musím zmínit o druhém příběhu, který měl pro nás následně velmi pozitivní dopad.
</p>
<p>
<b>Předcházela tomu &#8222;Barumka&#8220;</b>
</p>
<p>
Celé to začalo v roce 1984, kdy na &#8222;Barumku&#8220; do tehdejšího Gottwaldova přijel belgický závodník Joss Boon se svým servisním
týmem mechaniků. Technickou základnu si udělali na parkovišti před společnými garážemi na Jižních svazích. Já je měl přes
silnici z okna našeho panelákového bytu jako na dlani.
</p>
<p>
Závodní auto z &#8222;Barumky&#8220;, to bylo něco pro místní kluky. Tým Josse Boona byl v jejich neustálém obležení. Petrovi bylo
tenkrát jedenáct a Belgičané se pro něho stali srdeční záležitostí. Dokonce ho vzali mezi sebe a on s nimi jezdil i na
zkušebních jízdách. Toto přátelství zůstalo i v dalších ročnících &#8222;Barumky&#8220;. O prázdninách byl hlavní událostí příjezd
Belgičanů. V roce 1988 mu dokonce přivezli krásnou červenou kombinézu s nápisem JOSS BOON a on se tak stal neoficielním
členem týmu. Já jim nabídl svoji garáž k dispozici a několikrát přijali i naše pozvání k nám domů. O Vánocích a k novému
roku jsme si vyměňovali vzájemné gratulace.
</p>
<p>
Tito Belgičané bydleli v Leuvenu, který se nachází asi deset kilometrů před Bruselem. Také na ně jsem měl číslo telefonu.
Miloš ho vytočil, představil nás a požádal o informaci ohledně levného ubytování. No a děli se věci. Žádné přespávání v
levných ubytovnách. Okamžitě přijeďte do Leuvenu. Před vjezdem do města nás už očekával Arčí a za chvíli jsme parkovali
před krásným rodinným domkem. A uvnitř pohoda. Arčí, jeho maminka a několik příbuzných a na stole připravená večeře.
Nahoře připravený pokojík pro nás dva. Prostě byl to sen. Ranní snídani s připravenou svačinou jsme brali skoro jako samozřejmost.
</p>
<p>
Na dopoledním jednání AGM se probíraly především soutěže mistrovství Evropy v jednotlivých kategoriích pro rok 1991 a
přidělování míst pro jednotlivé země. Československu byla přidělena v kategorii saloon (RC V2) dvě místa na závod na Sicílii
a dvě místa na M-Evropy v Holandsku. Dále to byla dvě místa na M-Evropy E12 ve Švédsku a dvě místa na M-Evropy buggy 1:8 ve
Francii. Byla to ode mě ale i troufalost, žádat dvě místa na elektry a buggy, když tyto dvě kategorie se u nás mistrovsky
ještě nejely. Především, když požadavky některých zemí na obsazování míst byly dokonce kráceny.
</p>
<p>
Okolo poledne byl AGM ukončen. Většina účastníků se přemístila na letiště a odlétala domů, my s Milošem sedli do škodovky
a jeli napřed do Leuvenu, poděkovat a rozloučit se s našimi, velmi milými přáteli. Poté jsme nabrali kurz na Německo, se
zastávkou u Tomáše. Ten nás opět nechal přespat. Před spaním nás pochopitelně vyzpovídal z našich zážitků na AGM. Zároveň
jsem mu sdělil, že s ním počítám jako s reprezentantem na mistrovství Evropy buggyn ve Francii. Ráno rozloučení a cesta
domů. Do Zlína jsme dorazili před večerem.
</p>