Vzpomínky – 1990 – pokračování 1

Antonín Hráček


<p>
N a nezájem o naši nově se vytvořivší organizaci ze strany ÚV Svazarmu i
modelářů jsem reagoval napsáním dopisů <!– separe –>předsedům p.Brychtovi a p.Kalinovi. Cituji:
</p>
<p>
&#8222;P.Brychta &#8211; předseda ÚV Svazarmu, Zlín 12.2.1990
</p>
<p>
Vážený pane předsedo,
</p>
<p>
dne 10.2.1990 se konal ve Zlíně sjezd RC-automodelářů ČSSR. Byla na něm ustavena nová
organizace s názvem RC-Model Car Club ČSSR, která sdružuje zájemce o RC auta v oblastech
soutěžních i rekreačních. Pro její vytvoření se vyslovili zástupci ze 44 klubů celé ČSSR.
V jejím čele stojí 8-mi členný ústřední výbor. Veškerou svoji činnost si tato nová organizace
bude řídit a organizovat sama.
</p>
<p>
Jménem členů této organizace Vás žádám o reservování dvou míst pro delegáty naší organizace
na mimořádný sjezd Svazarmu ve Zlíně 24.3.1990. Na sjezd byli navrženi tito delegáti RC- MCC
ČSSR: A.Hráček, Jílová 4576, 760 05 Zlín, Pavel Hanzel, Srnianská 9,
Nové Mesto n.V., S pozdravem A.Hráček&#8220;

</p>
<p>
Podobný dopis jsem zaslal i předsedovi modelářů p.Kalinovi. Pouze závěr se lišil
větou, že nechceme být nadále ve svazu modelářů ČSSR.
</p>
<p>
<b>Veřejnou soutěž</b> &#8222;elekter&#8220; uspořádala 24.února ZO Svazarmu Model klub VSŽ Košice.
Ve společném závodě RC-ES se na startu sešlo dvanáct závodníků z košických klubů a ze
Spišské Nové Vsi. Vítězství získal domácí Peter Orol, před hosty ze Spiše Michalom Bednárom
a Pavlom Fúrikom.
</p>
<p>
Zpestřením programu byla hodinová jízda soutěžních dvojic. Palmu vítězství získala
dvojice domácích P.Orola a P.Peťka. Na druhém místě skončili P.Fúrik a M.Bednár ze Spiše.
Třetí místo obsadila kombinovaná dvojice z obou míst M.Uľanovský a J.Hradiský.
</p>
<p>
<b>CO2 v modelech automobilů </b>
</p>
<p>
Nejčastěji jsou modely poháněny spalovacími motory, nebo elektromotory. Vhodnými &#8222;palivy&#8220;
jsou ovšem také CO2 či stlačený vzduch. V roce 1947 se na americkém trhu objevil model
automobilu GAD-JET firmy Herkimer, opatřený motorem na CO2 o zdvihovém objemu 11,6mm3.
</p>
<p>
Přibližně o 15 let později představila stejná firma nový typ, nazvaný Dragmaster.
Stejně jako GAD-JET byl zkonstruován pro motor na CO2. Měl duralový podvozek, kola s
gumovými obručemi a plastikovou karosérii. Při délce 230 mm vážil 284 g. S modelem
Dragmaster byla dodávána šňůra p délce asi 20 m, která po napnutí sloužila jako
vedení automobilu. Pokud se napnulo více šňůr souběžně, vznikla dráha, na které bylo
možno s modely Dragmaster pořádat závody.
</p>
<p>
Další novinka v této oblasti se objevila až v roce 1985 &#8211; stavebnice modelu Racing
Car švýcarské firmy PEWA, s možností měnit rychlost s směr jízdy. Model byl zhotoven
převážně z kovových dílů, ve velmi dobré kvalitě &#8211; proto také stál 290 DM! Model
Racing Car byl v měřítku 1:24 a k pohonu sloužil motor PEWA CO2 o zdvihovém objemu
asi 75 mm3. O rok později představila firma nový výrobek &#8211; model Colaniho studie
automobilu budoucnosti v měřítku 1:12. V něm už byla běžná RC souprava, odstředivá
spojka, kotoučové brzdy a diferenciál. Proto mohl tento model zrychlovat, zabrzdit
až do klidu a potom se opět rozjet &#8211; na rozdíl od modelu Racing Car, který musel
být neustále v pohybu.
</p>
<p>
V devadesátých letech už ale firma nic nového nenabízela, protože se nedostavil
potřebný obchodní úspěch.
</p>
<b>1990 – březen </b>
</p>
<p>
V březnovém čísle Modeláře o své činnosti informovali automodeláři z Prostějova. Cituji:
</p>
<p>
&#8222; Začátky automobilového modelářství v Prostějově spadají do konce 60.let, tedy do doby,
kdy se u nás začaly objevovat první dráhové modely. Vznik klubu je pak spojen se jménem
Antonína Šťourače, povoláním lékaře, ale duší automobilového modeláře. Dnešní členové
klubu však již patří k mladší generaci a tak si pamatují jen na stěhování stařické autodráhy
do nové místnosti v ODDM. Po rekonstrukci je tato dráha v provozu dodnes a do světa rychlých
kol se po ní vydalo už několik desítek mladých modelářů. Jak se však zdokonalovali, chtěli
svou zručnost prokázat i na větším prostoru. A tak v klubu vznikla šestičlenná skupina,
jejíž členové se věnují stavbě RC modelů. Čtyři z nich se zaměřili na elektry, dva se
pravidelně zúčastňují seriálu O pohár E.Junkové. Na nedávném setkání automobilových modelářů
v Poříčí byl ustanoven samostatný RC model car club ČSSR. K členství v nové organizaci se
přihlásili i Prostějovští, ale na své následovníky nezanevřeli. Ačkoliv jim to materiální
podmínky téměř nedovolují, stále vedou dva kroužky mládeže, v nichž se dvakrát týdně schází
na 30 dětí.&#8220;
</p>
<p>
<b>7.3.</b> mě byla doručena &#8222;Informační zpráva&#8220; o průběhu &#8222;Schůze přípravného výboru Čs.model.svazu
v Brně 17.2.1990&#8220;. Byl na ní projednáván návrh stanov a postup ustavení Čs.model.svazu na
celostátní modelářské konferenci, která se měla konat 23.6. v Bratislavě. Na této schůzi
nepadla ani zmínka o tom, že jsme se my, RC automodeláři osamostatnili &#8211; prakticky první
ze svazarmovských odborností – a s více jak čtyřměsíčním předstihem před ustavujícím
sjezdem modelářů. Opět bylo jednáno o nás bez nás.
</p>
<p>
Okamžitě jsem se telefonicky spojil s p.Kalinou. Společně jsme se dohodli, že mu naše
stanoviska a usnesení napíši v dopise. A <b>12.3.</b> jsem mu poslal následující vyjádření.
Cituji:
<p>
&#8222;Vážený pane Kalino, Zlín 12.3.1990
</p>
<p>
na základě naší předcházející tel.domluvy, Vám zasílám písemné vyjádření RC-MCC k vzájemně
projednávaným skutečnostem. My, automodeláři ČSSR, jsme se iniciativně sešli 6.ledna 1990
v Městečku n.S., zvolili přípravný výbor a delegáty na celostátní model.konferenci &#8211; jako
první model.odbornost.
</p>
<p>
– na tuto konferenci naši delegáti nebyli přizváni (ačkoliv jsme o našem sjezdu
informovali pracovníky ÚV Svazarmu a žádali s dostatečně velkým časovým předstihem o
místa pro naše delegáty)
</p>
<p>
– delegátu (za okres Praha), který chtěl přečíst stanovisko automodelářské odbornosti,
bylo nedůstojnou formou znemožněno vystoupení &#8211; což svědčí o neseriózním
přístupu ze strany modelářů vůči naší automodel.odbornosti
</p>
<p>
– na této konferenci byl zvolen jako delegát za model.svaz &#8211; na mimořádný sjezd Svazarmu
do Zlína 24.3. &#8211; pan ing.Votýpka, který v minulých letech, jako předseda KMoR v Brně, nám,
automodelářům &#8211; nejenže ničím nepomohl, ale naopak naši odbornost hrubým způsobem poškodil
</p>
<p>
– další moment, který považujeme ze strany nově tvořeného model.svazu za neseriózní je
skutečnost, že v termínu pravděpodobně jediné mezinárodní automodel.soutěže v naší republice
(6.ročník GP Barum), se svolává ustavující sjezd všech model.odborností do Bratislavy.
Je pochopitelné, že výše uvedené soutěže se zúčastňuje celá automodel.špička jezdců i
činovníků, kteří takto nemohou akceptovat stanovený termín model.sjezdu v Bratislavě a
hájit tak zájmy automodelářů v rámci celé model.odbornosti
</p>
<p>
– dále vyjadřujeme podiv nad tím, že do nově vytvořeného přípravného výboru nebyl zvolen
člen našeho přípravného výboru. Skutečnost, že jsme byli &#8211; jako jediná model.odbornost &#8211;
ustaveni, nebyla vůbec přednesena
</p>
<p>
– na ustavujícím shromáždění naší model.odbornosti (10.2. ve Zlíně) bylo dohodnuto, že
začlenění RC-MCC bude mimo rámec model.svazu. Pokud bychom měli toto rozhodnutí demokraticky
změnit, je celkem pochopitelné, že tak lze učinit pouze po jednání se zástupci všech
zainteresovaných automodel.klubů. Mimo jiné bylo také dohodnuto, že kategorie SRC nebude
organickou součástí našeho svazu. Není zde třeba zdůrazňovat, že vyjádření jednotlivých
automodel.klubů k výše uvedené problematice si vyžádá určitý čas. Pro dokreslení uvádím,
že s ustavením RC-MCC vyjádřili souhlas zástupci 45 klubů ČSSR, což je podle dostupných
informací, převážná část klubů, zabývajících se aktivně touto zájmovou činností
</p>
<p>
Toto jsme považovali za důležité &#8211; v max.možné míře &#8211; Vám k celé naší automodel.problematice
sdělit. Jsme pevně přesvědčeni, že veškerá rozhodnutí, týkající se model.činnosti, budou v
souladu se zájmy a potřebami co nejširší model.obce a přispějí tak k dalšímu rozvoji této
krásné a určitě velmi prospěšné zájmové činnosti. Očekáváme Vaše písemné vyjádření k našemu
stanovisku.
</p>
<p>
S pozdravem Ant.Hráček (za RC-MCC)&#8220;
</p>