Vzpomínky – 1989 – konec roku

Antonín Hráček


<p>
<b>1989 &#8211; konec roku </b>
</p>
<p>
Německý prodejce Conrad Elektronic uvedl na trh výrobek tchan-wanské firmy Flying Point
Enterprise Co, stavebnici modelu terénního automobilu TOP GUN 4WD v <!– separe –>měřítku 1:8 na motor
3,5 ccm za 398 DM.
</p>
<p>
<b>Říjen 1989 </b>
</p>
<p>
Ve stejném termínu jako poslední závod PEJ v Praze (6. až 8.10.), uskutečnily v Polsku
mezinárodní závody GP Nowy Sacz za účasti závodníků z Polska, SSSR, Maďarska, NDR a ČSSR.
Reportáž ze závodu do redakce Modeláře poslal Juraj Hudý. Cituji:
</p>
<p>
&#8222;ÚV Svazarmu se nepodařilo zabezpečit účast družstva a tak na své náklady ČSSR
reprezentovali J.Červenka z Benešova a J.Hudý a R.Rihošek z Trenčína.
</p>
<p>
V pátek se uskutečnily tréninky na 200m dlouhé a 3m široké dráze, lemované trávou. Je
podobná jako v Trenčíně, ale o metr užší. V sobotu se jezdily střídavě rozjezdy RC
V2 a E12. Do finále RC V2 se přímo probojovali K.Bereš z Polska, I.Vesialik ze SSSR ,
J.Červenka a J.Hudý. R.Rihoškovi se v rozjížďkách moc nedařilo &#8211; obsadil 21.místo.
</p>
<p>
V kategorii E12 za nás jezdil jen J.Hudý, který postoupil přímo do finále za I.Vesialikem.
Zvláštností rozjezd bylo, že se jezdily na 8minut, tak jako finále. Odpoledne se odjezdily
dvě semifinále RC V2 po 15-ti minutách, ze kterých čtyři jezdci postoupili do nedělního finále.
Ze soboty na neděli v noci pršelo a i když ráno už byla dráha suchá, tak tráva podél tratě
zůstala po celou dobu závodu mokrá. To způsobovalo, že při vyjetí modelu mimo trať, trvalo
jeden až dva okruhy, než model opět seděl na dráze.
</p>
<p>
Jako první bylo odstartováno finále E12. Hned po startu se vedení suverénně ujal I.Vesialik
s modelem Hirobo 4WD japonské výroby, který i zvítězil. Na druhém a třetím místě se drželi
P.Arkadej a J.Hudý. Po ukončení finále ale udělali polští pořadatelé změnu a Hudý se octl
na čtvrtém místě za polským reprezentantem.
</p>
<p>
Potom byl zahájen hlavní závod, který se jezdil na 30minut. I v kategorii RC V2 se hned po
startu ujal vedení I.Vesialik před J.Hudým, při čemž si několikrát vyměnili pozice. K.Bereš
měl na startu problémy, takže nemohl zasáhnout do bojů o vítězství. I náš J.Červenka měl
technické problémy a nakonec musel odstoupit pro poruchu na volnoběžce. Asi v desáté
minutě musel Vesialik na chvíli do depa, čímž ztratil kontakt s Hudým, který kromě
tankování nebyl v depu. Výborně si vedl i maďarský reprezentant Laszio Timár, který
obsadil třetí místo za Vesialikem. J.Hudý najezdil ve finále 126 okruhů, což mu vyneslo
mimo vítězství i nový rekord dráhy, který dosud držel K.Bereš ( vítěz GP Laugaricio z
minulého ročníku).
</p>
<p>
Jako třetí byl odstartován závod na 20 minut, ve kterém jezdil z každého družstva jeden
závodník. Za nás jsme vybrali R.Rihoška, který měl předcházející den smůlu. V úvodu se mu
příliš nedařilo, ale potom se postupně dravou jízdou propracoval na druhé místo za Vesialikem.
V polovině závodu se ujal vedení, které si držel do 18 minuty, kdy měl poruchu na motoru. Měl
ale vytvořený dostatečný náskok, který mu zabezpečil aspoň třetí místo.
Závody byly organizačně na úrovni našich závodů seriálu o Pohár E.Junkové. Po technické
stránce doslova šokovali maďarští reprezentanti, kteří přijeli ve speciálně upraveném autobusu.
Každý reprezentant byl vyzbrojený nejnovějším podvozkem Serpent C 6000 a motorem S-Pover.
Podobně byla vybavena i další družstva. Ve finále bylo z osmi podvozků sedm továrních
Serpentů a jediný amatérský Speciál 4WD 88T J.Hudého. Jediný amatérský podvozek měl ve
druhém finále R.Rihošek.
</p>
<p>
Při konečném hodnocení jsme obsadili třetí místo za SSSR a Polskem. Škoda, že jsme
tam byli pouze tři.&#8220;
</p>
<p>
<b>Listopad 1989 </b>
</p>
<p>
Začátkem listopadu jsem na kraj.výbor Svazarmu poslal dopis, ve kterém jsem reagoval
na narušení závodu PEJ v Blansku. Cituji:
</p>
<p>
&#8222;KV Svazarmu v Brně, s.Kolářová, Gottwaldov 5.11.1989: Vážená soudružko, srdečně Vás zdravím
z Gottwaldova. Jsem pořadatelem a organizátorem seriálu závodů RC automobilů, který nese název
POHÁR ELIŠKY JUNKOVÉ. Na čtvrtém závodě v tomto roce &#8211; 24.6. v Blansku &#8211; došlo k
nepříjemnému narušení průběhu závodu ze strany člena kraj.model.rady Jm kraje s.Hartla. Mám
eminentní zájem na tom, aby úroveň těchto závodů měla ve všech směrech neustále stoupající
úroveň. Zatím se mi to daří především díky velkému zájmu o tyto závody ze strany přímých
účastníků, dále OV Svazarmu v Gottwaldově i ÚV Svazarmu v Praze. To se však, bohužel, nedá
říct o některých členech KMR v Brně, v čele se svým předsedou ing.Votýpkou.
V příštím roce se několik závodů seriálu PEJ pojede v Jm kraji. Nebráním nikomu, aby se
těchto závodů zúčastnil buďto aktivně, nebo jako divák. Dojde-li však v příštím roce na
některém z těchto závodů k podobnému narušení průběhu závodu, jako v tomto roce v Blansku,
budu nucen z toho vyvodit důsledky. S pozdravem Antonín Hráček&#8220;
</p>
<p>
14.11. se v Praze konalo zasedání odborné automodelářské komise. Mimo jiné na ní byl
doporučen návrh, aby byl PEJ od roku 1991 povýšen na Mistrovství ČSSR ( tento návrh poté
schválila Rada modelářství ÚV Svazarmu na jednání 23.listopadu v Praze). Na základě
připomínek zástupců automodelářských klubů byl přednesen požadavek na změnu osoby trenéra.
Po konzultaci se současným trenérem komise navrhla doplnění funkce asistenta trenéra na
jednoroční funkční období s.Ant.Hráčka, organizátora seriálu &#8222;Pohár Elišky Junkové&#8220;.
</p>
<p>
Tři dny poté byl 17.listopad. Já v té době pracoval jako pomocný dělník v Domě kultury v
Gottwaldově. Mimo jiné jsem měl na starosti přípravy sálů pro různé akce a dozor na těchto
akcích. Koncem listopadu přijel do Gottwaldova Tomáš Baťa jun. s manželkou. Odpoledne ho
přivítalo zaplněné náměstí a večer měl v malém sále Domu kultury setkání s bývalými
spolužáky. Tuto akci jsem zajišťoval a po skončení jsem měl sál uzamknout. Pan Baťa
odcházel jako poslední a když procházel okolo mě, tak jsem se ho zeptal, jestli se
setkal v Praze s paní Eliškou. &#8222;Á to jste Vy. Zmínila se o Vás, že tu organizujete
nějaké závody pod jejím jménem.&#8220; Milé.
</p>
<p>
<b>Prosinec 1989 </b>
</p>
<p>
Asi v polovině prosince mi poslal dopis Jarda Červenka. Napsal v něm, že by stálo za úvahu
se osamostatnit, utvořit novou organizaci a soutěžit mimo rámec Svazarmu. Měl jsem naprosto
stejný názor. Sám navrhl, že napíše dopis na kluby, ve kterém sebe a mě nazve přípravným
výborem Československého RC autoklubu. A 28.12.1989 bylo stvořeno a na kluby rozesláno
následující prohlášení:
</p>
<p>
&#8222;ČESKOSLOVENSKÝ RC AUTOKLUB přípravný výbor: Prohlášení přípravného výboru
Československého RC autoklubu
</p>
<p>
Současné změny ve společnosti se dotýkají každého z nás. Proto považujeme za nutné
přehodnotit stávající stav v naší činnosti. Scházíme se, abychom vytvořili novou
nezávislou, dobrovolnou organizaci.
</p>
<p>
1) Posláním této nezávislé, dobrovolné, společenské organizace je sdružovat všechny
zájemce o rádiem řízené auta i motocykly a to ve všech jeho formách &#8211; rekreační, zájmové,
sportovní, mimo rámec stávající struktury SVAZARMU.
</p>
<p>
2) Vytvořit jednotné, účelné zařízení této organizace včetně zapojení do mezinárodní
organizace EFRA.
</p>
<p>
3) Zapojit se do nové ekonomické struktury státu. Ekonomicky zajišťovat potřeby všech
členů, mládeže a státní reprezentace.
</p>
<p>
Vyzýváme všechny zájemce o tento druh činnosti, aby se spojili se sekretariátem přípravného
výboru na adrese: Přípravný výbor, Městečko n/Sáz. č.56, 257 21 Poříčí n/Sáz., V Městečku
n/Sáz. dne 28.12.1989, Telefon Benešov 2727, 8 &#8211; 17 hod.
</p>
<p>
Přípravná konference se koná v sobotu dne 6.1.1990 v rekreačním středisku Prefa v Městečku
n/Sázavou. Začátek v 10 hod. Zveme zástupce všech klubů z celé republiky. Počet zástupců
z jednotlivých klubů není omezen.
</p>
<p>
Žádáme, abyste se sešli ve vašem klubu a připravili základní požadavky, náměty, různá
řešení stávajících problémů, atd., k organizační a ekonomické struktuře i k samotnému názvu
nově vznikající nezávislé dobrovolné společenské organizaci. Zástupci jednotlivých klubů by
měli zjistit počet zájemců o tuto organizaci v místě působnosti.
</p>
<p>
Důležité upozornění: Jedná se o novou organizaci proto není zatím možné žádné proplácení
cestovného a stravného. Každý zástupce klubu pojede na vlastní náklady. Pokud tato vykonaná
cesta prospěje dobré věci jsou finanční prostředky dobře investovány.
</p>
<p>
Dne 28.12.1989, Přípravný výbor Československého RC Autoklubu&#8220; . Dopis byl rozeslán asi na
50 klubů v celé ČSSR.
</p>