Masters.cz :: RC modely aut :: RC auta, RC technika, Novinky, Tuning :: Fotogalerie, Vlastní poznatky
www.euautodily.cz

Vzpomínky - 1989 - konec roku

Hlavní foto

1989 – konec roku

Německý prodejce Conrad Elektronic uvedl na trh výrobek tchan-wanské firmy Flying Point Enterprise Co, stavebnici modelu terénního automobilu TOP GUN 4WD v měřítku 1:8 na motor 3,5 ccm za 398 DM.

Říjen 1989

Ve stejném termínu jako poslední závod PEJ v Praze (6. až 8.10.), uskutečnily v Polsku mezinárodní závody GP Nowy Sacz za účasti závodníků z Polska, SSSR, Maďarska, NDR a ČSSR. Reportáž ze závodu do redakce Modeláře poslal Juraj Hudý. Cituji:

„ÚV Svazarmu se nepodařilo zabezpečit účast družstva a tak na své náklady ČSSR reprezentovali J.Červenka z Benešova a J.Hudý a R.Rihošek z Trenčína.

V pátek se uskutečnily tréninky na 200m dlouhé a 3m široké dráze, lemované trávou. Je podobná jako v Trenčíně, ale o metr užší. V sobotu se jezdily střídavě rozjezdy RC V2 a E12. Do finále RC V2 se přímo probojovali K.Bereš z Polska, I.Vesialik ze SSSR , J.Červenka a J.Hudý. R.Rihoškovi se v rozjížďkách moc nedařilo – obsadil 21.místo.

V kategorii E12 za nás jezdil jen J.Hudý, který postoupil přímo do finále za I.Vesialikem. Zvláštností rozjezd bylo, že se jezdily na 8minut, tak jako finále. Odpoledne se odjezdily dvě semifinále RC V2 po 15-ti minutách, ze kterých čtyři jezdci postoupili do nedělního finále. Ze soboty na neděli v noci pršelo a i když ráno už byla dráha suchá, tak tráva podél tratě zůstala po celou dobu závodu mokrá. To způsobovalo, že při vyjetí modelu mimo trať, trvalo jeden až dva okruhy, než model opět seděl na dráze.

Jako první bylo odstartováno finále E12. Hned po startu se vedení suverénně ujal I.Vesialik s modelem Hirobo 4WD japonské výroby, který i zvítězil. Na druhém a třetím místě se drželi P.Arkadej a J.Hudý. Po ukončení finále ale udělali polští pořadatelé změnu a Hudý se octl na čtvrtém místě za polským reprezentantem.

Potom byl zahájen hlavní závod, který se jezdil na 30minut. I v kategorii RC V2 se hned po startu ujal vedení I.Vesialik před J.Hudým, při čemž si několikrát vyměnili pozice. K.Bereš měl na startu problémy, takže nemohl zasáhnout do bojů o vítězství. I náš J.Červenka měl technické problémy a nakonec musel odstoupit pro poruchu na volnoběžce. Asi v desáté minutě musel Vesialik na chvíli do depa, čímž ztratil kontakt s Hudým, který kromě tankování nebyl v depu. Výborně si vedl i maďarský reprezentant Laszio Timár, který obsadil třetí místo za Vesialikem. J.Hudý najezdil ve finále 126 okruhů, což mu vyneslo mimo vítězství i nový rekord dráhy, který dosud držel K.Bereš ( vítěz GP Laugaricio z minulého ročníku).

Jako třetí byl odstartován závod na 20 minut, ve kterém jezdil z každého družstva jeden závodník. Za nás jsme vybrali R.Rihoška, který měl předcházející den smůlu. V úvodu se mu příliš nedařilo, ale potom se postupně dravou jízdou propracoval na druhé místo za Vesialikem. V polovině závodu se ujal vedení, které si držel do 18 minuty, kdy měl poruchu na motoru. Měl ale vytvořený dostatečný náskok, který mu zabezpečil aspoň třetí místo. Závody byly organizačně na úrovni našich závodů seriálu o Pohár E.Junkové. Po technické stránce doslova šokovali maďarští reprezentanti, kteří přijeli ve speciálně upraveném autobusu. Každý reprezentant byl vyzbrojený nejnovějším podvozkem Serpent C 6000 a motorem S-Pover. Podobně byla vybavena i další družstva. Ve finále bylo z osmi podvozků sedm továrních Serpentů a jediný amatérský Speciál 4WD 88T J.Hudého. Jediný amatérský podvozek měl ve druhém finále R.Rihošek.

Při konečném hodnocení jsme obsadili třetí místo za SSSR a Polskem. Škoda, že jsme tam byli pouze tři.“

Listopad 1989

Začátkem listopadu jsem na kraj.výbor Svazarmu poslal dopis, ve kterém jsem reagoval na narušení závodu PEJ v Blansku. Cituji:

„KV Svazarmu v Brně, s.Kolářová, Gottwaldov 5.11.1989: Vážená soudružko, srdečně Vás zdravím z Gottwaldova. Jsem pořadatelem a organizátorem seriálu závodů RC automobilů, který nese název POHÁR ELIŠKY JUNKOVÉ. Na čtvrtém závodě v tomto roce – 24.6. v Blansku – došlo k nepříjemnému narušení průběhu závodu ze strany člena kraj.model.rady Jm kraje s.Hartla. Mám eminentní zájem na tom, aby úroveň těchto závodů měla ve všech směrech neustále stoupající úroveň. Zatím se mi to daří především díky velkému zájmu o tyto závody ze strany přímých účastníků, dále OV Svazarmu v Gottwaldově i ÚV Svazarmu v Praze. To se však, bohužel, nedá říct o některých členech KMR v Brně, v čele se svým předsedou ing.Votýpkou. V příštím roce se několik závodů seriálu PEJ pojede v Jm kraji. Nebráním nikomu, aby se těchto závodů zúčastnil buďto aktivně, nebo jako divák. Dojde-li však v příštím roce na některém z těchto závodů k podobnému narušení průběhu závodu, jako v tomto roce v Blansku, budu nucen z toho vyvodit důsledky. S pozdravem Antonín Hráček“

14.11. se v Praze konalo zasedání odborné automodelářské komise. Mimo jiné na ní byl doporučen návrh, aby byl PEJ od roku 1991 povýšen na Mistrovství ČSSR ( tento návrh poté schválila Rada modelářství ÚV Svazarmu na jednání 23.listopadu v Praze). Na základě připomínek zástupců automodelářských klubů byl přednesen požadavek na změnu osoby trenéra. Po konzultaci se současným trenérem komise navrhla doplnění funkce asistenta trenéra na jednoroční funkční období s.Ant.Hráčka, organizátora seriálu „Pohár Elišky Junkové“.

Tři dny poté byl 17.listopad. Já v té době pracoval jako pomocný dělník v Domě kultury v Gottwaldově. Mimo jiné jsem měl na starosti přípravy sálů pro různé akce a dozor na těchto akcích. Koncem listopadu přijel do Gottwaldova Tomáš Baťa jun. s manželkou. Odpoledne ho přivítalo zaplněné náměstí a večer měl v malém sále Domu kultury setkání s bývalými spolužáky. Tuto akci jsem zajišťoval a po skončení jsem měl sál uzamknout. Pan Baťa odcházel jako poslední a když procházel okolo mě, tak jsem se ho zeptal, jestli se setkal v Praze s paní Eliškou. „Á to jste Vy. Zmínila se o Vás, že tu organizujete nějaké závody pod jejím jménem.“ Milé.

Prosinec 1989

Asi v polovině prosince mi poslal dopis Jarda Červenka. Napsal v něm, že by stálo za úvahu se osamostatnit, utvořit novou organizaci a soutěžit mimo rámec Svazarmu. Měl jsem naprosto stejný názor. Sám navrhl, že napíše dopis na kluby, ve kterém sebe a mě nazve přípravným výborem Československého RC autoklubu. A 28.12.1989 bylo stvořeno a na kluby rozesláno následující prohlášení:

„ČESKOSLOVENSKÝ RC AUTOKLUB přípravný výbor: Prohlášení přípravného výboru Československého RC autoklubu

Současné změny ve společnosti se dotýkají každého z nás. Proto považujeme za nutné přehodnotit stávající stav v naší činnosti. Scházíme se, abychom vytvořili novou nezávislou, dobrovolnou organizaci.

1) Posláním této nezávislé, dobrovolné, společenské organizace je sdružovat všechny zájemce o rádiem řízené auta i motocykly a to ve všech jeho formách – rekreační, zájmové, sportovní, mimo rámec stávající struktury SVAZARMU.

2) Vytvořit jednotné, účelné zařízení této organizace včetně zapojení do mezinárodní organizace EFRA.

3) Zapojit se do nové ekonomické struktury státu. Ekonomicky zajišťovat potřeby všech členů, mládeže a státní reprezentace.

Vyzýváme všechny zájemce o tento druh činnosti, aby se spojili se sekretariátem přípravného výboru na adrese: Přípravný výbor, Městečko n/Sáz. č.56, 257 21 Poříčí n/Sáz., V Městečku n/Sáz. dne 28.12.1989, Telefon Benešov 2727, 8 – 17 hod.

Přípravná konference se koná v sobotu dne 6.1.1990 v rekreačním středisku Prefa v Městečku n/Sázavou. Začátek v 10 hod. Zveme zástupce všech klubů z celé republiky. Počet zástupců z jednotlivých klubů není omezen.

Žádáme, abyste se sešli ve vašem klubu a připravili základní požadavky, náměty, různá řešení stávajících problémů, atd., k organizační a ekonomické struktuře i k samotnému názvu nově vznikající nezávislé dobrovolné společenské organizaci. Zástupci jednotlivých klubů by měli zjistit počet zájemců o tuto organizaci v místě působnosti.

Důležité upozornění: Jedná se o novou organizaci proto není zatím možné žádné proplácení cestovného a stravného. Každý zástupce klubu pojede na vlastní náklady. Pokud tato vykonaná cesta prospěje dobré věci jsou finanční prostředky dobře investovány.

Dne 28.12.1989, Přípravný výbor Československého RC Autoklubu“ . Dopis byl rozeslán asi na 50 klubů v celé ČSSR.

Obrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galerii
DJI drony a nejen to
Kontakt

E-mail a další potřebné informace jsou uvedeny v rubrice Editorial

Reklama
YT kanál Igor Vlahovič
Krátké zprávy

01.11.2019 - Dovoluji si Vás pozvat na historicky první závod o putovní pohár Trialu Brno.Neděle 3 listopadu 9 00 Závod proběhne dle stávajících pravidel. Klasicky občerstvení jen vlastní, možnost uvařit kávu, čaj, grog. Nenechte si ujít jedinečnou možnost vyhrát Brněnský putovní pohár Trialu Brno. Bude potřeba píchat branky, tak přijďte trošku dříve.( kdo dřív přijde, ten dřív mele, čili dřív píchá.)
- Jiří Groch -


04.10.2019 - POZOR !!! Závod MJS Cup se s ohledem na počasí posunuje na neděli 6.10.2019 !!! Díky za pochopení.
- Marek Sova -


06.09.2019 - Pozor. Závod MJS Cup se přesouvá že soboty na neděli s ohledem na vývoj počasí.
- Igor Vlahovič -


18.05.2019 - 25.5.2019 proběhne po delší době prezentace RC modelů pro děti v obci Hvězdlice. Bližší info o přípravě modelů později. Snad bude přát počasí. A pak v neděli 26.5.2019 závod MR Cup v Brně a online report.
- Igor Vlahovič -


02.05.2019 - Do kalendáře závodů přidány termíny seriálu MJS Cup, který se jede v Brně Bosonohách
- Igor Vlahovič -


zobrazit starší > >




©   M A S T E R S . C Z   |   developed by: leonix s.r.o.

Reichard modelsport