Masters.cz :: RC modely aut :: RC auta, RC technika, Novinky, Tuning :: Fotogalerie, Vlastní poznatky
www.euautodily.cz

Vzpomínky - 1989 - část druhá - PEJ - pokračování

Hlavní foto

Na ukončení tohoto ročníku jsem si opět připravil vyhodnocení. Cituji:

„Vážení přátelé, milí hosté, dnešním, závěrečným večerem končí šestý ročník Poháru Elišky Junkové. Kategorie modelů aut, která v posledních letech – v modelářských odbornostech – zaznamenala největší rozmach ve vývoji po stránce technické, soutěžní i organizační. Dokázali jsme sobě i druhým, že jsme soběstační a že si většinu problémů dokážeme vyřešit – v rámci možností – sami. Jsme pravděpodobně první modelářskou odborností, která se – pro vysoký počet závodníků na závodech – musí od příštího roku rozdělit do dvou výkonnostních skupin. Ve skupině „A“ MOHOU jezdit závodníci, kteří se v tomto roce umístili na 1. – 64.místě v PEJ a ve skupině „B“ mohou jezdit všichni ostatní, ale NESMÍ jezdit právě tito závodníci z „A“ skupiny.

Jest-li to bude prospěšné, nebo nikoliv, ukáže až průběh příštího roku. Slibujeme si od tohoto následující. Ve skupině „A“ se závodů bude pravděpodobně zúčastňovat max.64 soutěžících. Závodníci budou rozděleni dle umístění do osmi skupin, které budou v průběhu roku prakticky neměnné. Tím se zjednodušší organizační starosti pořadatelům a závody by měly získat klidnější ráz a větší pohodu.

Závodníci od 65.místa a ostatní se mohou zúčastňovat na kvalifikačních soutěžích, kde bude zaručena NEÚČAST závodníků „A“ skupiny. A tak i ti, kterým z jakéhokoliv důvodu současný systém a způsob závodů PEJ nevyhovuje, se mohou případně zúčastnit na soutěžích kde bude – aspoň doufám – poměrně vysoká účast soutěžících, ale bez závodníků „A“ skupiny.

Toto je prozatím poslední nápad, který v PEJ budeme uvádět do praxe. Za těch šest let, co PEJ trvá, jich už byla uskutečněna celá řada. Připomenu aspoň ty nejvýznamnější. Před šesti lety jsme jezdili ve skupinách po 6-ti závodnících. Prakticky od prvního ročníku Poháru jezdíme skupiny, semifinále i finále po osmi. Tenkrát se jezdilo jedno semifinále, my jsme si už dávno zvykli na dvě. Start semifinále i finále dle F1 byl přijat v druhé polovině r.1987 a jezdí se dle něj i P-ČSR a P-SSR i M-ČSSR. Slavnostní zahájení závodů umísťujeme na odpoledne a pro diváky závodem nazýváme dvouhodinovou podívanou na slavnostní zahájení, dvě semifinálové a jednu finálovou jízdu a následné slavnostní ukončení soutěže s vyhlášením výsledků a s předáním cen.

Ani systém organizace závodů, hodnocení jednotlivců a klubů, vytváření kalendáře s více jak ročním předstihem, není běžným jevem v modelářské praxi. A všichni se těšíte a těšíme na závěrečný večer, na kterém se dozvídáte jak to všechno nakonec dopadlo a co nového Vás čeká v roce příštím. Ale snad se těšíte i na to, že víte, že ten večer strávíte s lidmi, se kterými máte společnou krevní skupinu a že Vám na něm bude prostě fajn.

Chtěl bych se Vám k něčemu přiznat. Mám rád motorismus a závody obzvlášť. Když jsem byl malý kluk, tak se v mém rodišti – ve Starém Městě – jezdil Slovácký okruh. Byla to vždy událost, kterou jsem si nemohl nechat ujít. Stejně jako je pro většinu z nás zážitkem sledování závodů F1, tak i tenkrát byly stejně vzrušující souboje např. Pavelky a Veřmiřovského na Tatrách monopostech, nebo Vlčka na „Magdě“. A samozřejmě jsem také „hltal“ všechny knížky z historie automobilových závodů. Poznal jsem tak celou řadu našich dávných, ale nezapomenutelných závodníků Tomana, Hyeronymuse, hraběte Kolovrata, Sojku, Junka. Sváděli zcela vyrovnané souboje s nejpřednějšími závodníky světa a bylo to krásné čtení. Ale nejraději jsem měl Elišku Junkovou. Byla absolutní jedničkou, dodnes nepřekonanou. Když jsem v pozdějších letech vedl kroužky mladých automodelářů v domech pionýrů, tak jsem jim pochopitelně o těchto našich závodnících vykládal. Eliška pro ně i pro mě byla hvězdou první velikosti. O tom, že bych jí mohl být někdy osobně představen, jsem nikdy ani neuvažoval. Když mě před šesti léty Vláďa Hadač navrhl, aby se mnou vymyšlený seriál jmenoval PEJ, tak jsem zpočátku nevěděl, jest-li nežertuje. A přitom to ve skutečnosti bylo tak prosté. Domluvil jsem si s paní Eliškou schůzku a na té mi sdělila, že souhlasí s tím, aby tyto závody nesly její jméno. Od té chvíle prožívám také stavy úzkosti, poněvadž jméno v záhlaví našeho seriálu zavazuje. Závody musí mít neustále stoupající tendenci. Prozatím se to daří. Může se o tom každý přesvědčit osobně na závodech, nebo nahlédnout do statistiky. Celkem už byly uspořádány 42 závody a z toho víc jak čtvrtina z nich měla účast závodníků 60 nebo víc.

Než-li přejdu k celkovému hodnocení uplynulého ročníku, chci Vám říct ještě několik soukromých vět. Všechno to, co dělám okolo Poháru, dělám velmi rád a doslova tím žiji. Nikdo mě do toho nenutí a nikomu si taky nestěžuji, kolik s tím mám práce. Je jí však už tolik, zvláště s blížícím se závěrem každého ročníku, že už ji jeden člověk není schopen zvládnout. Mám však to štěstí, že jsem poznal lidi, kteří tomuto koníčku propadli podobně jako já a na které se mohu také naprosto ve všem spolehnout. Chtěl bych, abyste si to uvědomili i Vy, že ty originální diplomy, plakety, ale také shánění a koupě cen a další a další řešení různých problémů, je záležitostí především Jardy Horčičky a Miloše Drašara. Jarda je člověk se zlatými ručičkami a s úžasným smyslem pro zodpovědnost. Je to také on, který před závěrem akcí – ať je to „barumka“ nebo závěrečný závod Poháru -, bere organizačně věci na sebe a na papírkách nám všem připomíná naše úkoly. To vše se pochopitelně děje ve specielní místnosti u Horčičků – kterou mnozí z Vás už určitě poznali taky. Děj této domácnosti je automodelářstvím doslova prosycen. Eva s námi občas vede odborné debaty – pokud zrovna nelaminuje karoserii. Jirku podezřívám z toho, že vysokou školu dělá spíš jako koníčka vedle své hlavní činnosti a tou je náš sport. A pes Balda? Ten spálený ricin cítí už z ulice a na přivítání každého hned olizuje.

Externím členem rodiny se stal Miloš Drašar, který v pozdních večerních hodinách od Horčičků odchází s průpovídkou „moja mě zabije“. Naštěstí to ta jeho stále odkládá a tak tu sedí mezi námi prozatím živ a zdráv. Jinak je možné na něm demonstrovat přerod veterána v modeláře. Především díky jemu jsou např. zakoupeny ceny a NEJSOU – především pro mě – starosti s jejich sháněním, ale také nejsou starosti s dalším a jiným – především papírovým – vyřizováním a zařizováním. Já jim před Vámi skládám hold a poděkování za všechno, co si se mnou a pro Vás za ta léta zkusili a dopředu se omlouvám za to, co si se mnou ještě zkusí.

Pochopitelně děkuji i všem ostatním, kteří přikládají jakýmkoliv způsobem ruku k dílu, aby Pohár byl stále lepší a tím přitažlivější. A nyní si dovolím vyhodnotit právě ukončený šestý ročník seriálu o Pohár Elišky Junkové. Pro nepřízeň počasí se dnešní, poslední závod seriálu, zrušil, závodníkům se započítávala pouze účast – bez bodového hodnocení.

Kdo vyhrál, jaké je další pořadí, kdo se dostal nebo nedostal do první skupiny. Dle tradice začínám od konce. Účast v „A“ skupině si v příštím roce zajistili tito závodníci: 64. skončil Pavel Hodis, 63. Jiří Sedláček…

Celkovým vítězem se stal Roman Čuhár z Púchova před Pavlem Hanzelem z Nového Mesta n.V. a Jurajem Hudým z Trenčína.“

Po ukončení mého vyhodnocení se zvedla paní Eliška a pronesla k nám velmi milou řeč, ve které se zmínila i o svém působení mezi předními světovými závodníky dvacátých let. Na závěr své návštěvy ještě velmi ochotně podepisovala diplomy nebo knížky.

Obrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galeriiObrázek v galerii
DJI drony a nejen to
Kontakt

E-mail a další potřebné informace jsou uvedeny v rubrice Editorial

Reklama
rc-auta.eu
Kopecký RC shop
YT kanál Igor Vlahovič
Krátké zprávy

18.05.2019 - 25.5.2019 proběhne po delší době prezentace RC modelů pro děti v obci Hvězdlice. Bližší info o přípravě modelů později. Snad bude přát počasí. A pak v neděli 26.5.2019 závod MR Cup v Brně a online report.
- Igor Vlahovič -


02.05.2019 - Do kalendáře závodů přidány termíny seriálu MJS Cup, který se jede v Brně Bosonohách
- Igor Vlahovič -


18.04.2019 - Termíny MČR LS onroad vloženy do kalendáře závodů
- Igor Vlahovič -


26.03.2019 - Tento víkend v sobotu opět Lestr Cup Praha offroad.
- Igor Vlahovič -


08.03.2019 - Do kalendáře závodů byly přidány letní termíny HIT
- Igor Vlahovič -


zobrazit starší > >




©   M A S T E R S . C Z   |   developed by: leonix s.r.o.

Reichard modelsport