Vzpomínky – 1989 – Domácí a mezinárodní soutěže

Antonín Hráček


<p>
<b>1989 &#8211; část první – pokračování Mistrovské a mezinárodní závody </b>
</p>
<p>
Trenér ČSR Jan Kuneš zveřejnil žebříčky nejlepších RC automodelářů ve všech RC kategoriích.
Byly započítány tři nejlepší výsledky ze soutěží, pořádaných v ČSR, kterých <!– separe –>bylo v roce
1988 celkem 108. Začala se provozovat nová kategorie RC buggy &#8211; terénní automobily se
spalovacím motorem. V této kategorii již soutěžilo 31 soutěžících.
</p>
<p>
Kategorie RC V1 (85 hodnocených): 1.J.Červenka, 2.J.Sedláček, 3.J.Tuček
</p>
<p>
RC V2 (88) : 1.J.Tuček, 2.J.Fojtů, 3.M.Drtina
</p>
<p>
RC E jun. (31) : 1.J.Janovský, 2.P.Herold, 3.F.Grunt
</p>
<p>
RC E sen. (131) : 1.J.Kupka, 2.V.Strnad, 3.J.Souček
</p>
<p>
RC buggy (32) : 1.J.Fiala, 2.V.Vopat, 3.J.Plachý
</p>
<p>
RC ES (207) : 1.V.Strnad, 2.J.Souček, 3.P.Bohoněk
</p>
<p>
<b>Mezinárodní veřejná soutěž v NDR &#8211; 15.7. </b>
</p>
<p>
Také v tomto roce jsme přijali pozvání od našich německých přátel na závod do Annabergu.
Mimo domácích se ho zůčastnili i závodníci z Vítkovic, Trenčína a Gottwaldova. V kategorii
RC Sport závodilo 21 a v kategorii RC Formule 23 závodníků. V obou kategoriích bylo na
prvních místech stejné pořadí. Zvítězil Hans Fritsch z Annabergu před Romanem Čuhárem z
Trenčína a Jirkou Horčičkou z Gottwaldova.
</p>
<p>
<b>XI.ročník Grand Prix Laugaricio</b>
</p>
<p>
byl uspořádán na trenčínském autodromu ve dnech 19. až 20.srpna. Organizací soutěže byla
pověřena už tradičně nejsilnější organizace Svazarmu v Trenčíně ze s.p.TOS Trenčín. Upravená
trať, perfektní trávník, reklamy, občerstvení pro diváky, bufet pouze pro závodníky &#8211; to byly
atributy této mezinárodní soutěže. Celkem startovalo 49 závodníků z NDR, SSSR, Polska,
Jugoslávie, NSR, Rakouska, Švýcarska, USA a ČSSR.
</p>
<p>
Kvůli dešťovým přeháňkám byly rozjížďky zahájeny až ve 12 hodin. Při pohledu do depa
zahraničních závodníků &#8211; především z nesocialistických států &#8211; bylo jasné, že to naši soutěžící
budou mít velmi těžké se prosadit. Tito zahraniční účastníci byli vybaveni nejmodernější
technikou: podvozky Serpent C-6000 Sprint, Cobra, motory Rossi, Mondial, Serpent PRO, pneu
Japan, Aerows, Sliber, Ufra, syntetickými oleji, extrémně rychlými a spolehlivými servy
( 140,- DM ).
</p>
<p>
Přesto bylo možné konstatovat, že velké šance na postup budou mít domácí závodníci, kteří byli
i nominováni do družstva ČSSR. Po obědě se přece jenom počasí umoudřilo a tak v rychlém
sledu bez přerušení byly do 17,30 hod. zvládnuty všechny tři rozjížďky. Nejrychlejší v nich
byli závodníci NSR Kempenich a Hugel, kteří postoupili přímo do finále. Dalších 24 bylo
rozděleno do tří semifinálových skupin A,B a C. První dva z každé semifinálové skupiny
postupovali přímo do finále.
</p>
<p>
Nejvyrovnanější byla A skupina, ve které až do poslední minuty nebylo o postupujících
rozhodnuto. Nakonec těsně vyhrál Rheithaler ze Švývarska před Hahnom z NDR. V B skupině
zvítězil Američan Jones před Bohušem z Trenčína. Ze třetí skupiny postoupili po nešťastné
havárii Juraje Hudého Dorn z NSR a Fritsch z NDR. Díky dobré propagační činnosti sledovalo
napínavé souboje nezvykle velké množství diváků. Přestávku mezi semifinálovými jízdami a
finále vyplnil propagační závod juniorů z družebního automodelářského klubu z Vilniusu
z Litevské SSR v kategorii RC ES. Po něm následovala propagační módní přehlídka OD PRIOR
Trenčín. Měla obrovský úspěch nejen u diváků, ale především u soutěžících a jejich průvodkyň.
</p>
<p>
Vrcholným zážitkem celé soutěže pak bylo vlastní finále. Do čela se hned po startu probojoval
Ken Jones z USA a vedl do poloviny závodu. Technická závada na podvozku ho odsunula až na
čtvrté místo, z kterého se ale postupně propracoval dopředu, ale kvůli další poruše obsadil
celkové čtvrté místo. Takticky čistou jízdou zvítězil Manfréd Dorn z Wiesbadenu před Martinem
Hahnem z Lipska a Norbertem Hungelem z Wiesbadenu. Z našich reprezentantů byl nejúspěšnější
Štefan Bohuš na sedmém místě.
</p>
<p>
Zahraniční závodníci potvrdili svůj vysoký standart, především díky bezvadnému technickému
zabezpečení. Jezdecké schopnosti našich závodníků jsou na stejné úrovni. To, že způsobují
více havárií je zapříčiněno především nesprávným obutím modelu &#8211; nejsou vhodné gumy &#8211; a tedy
jeho &#8222;nesedivostí&#8220; na dráze. To je potom následně příčinou kolisí v nepřehledných situacích.
</p>
<p>
Technické defekty měli všichni nominovaní čs.reprezentanti. Za poslední tři roky nedostali
žádný materiál. Chybí výkonné motory, pneumatiky, kvalitní svíčky a především rychlá a
spolehlivá serva. Mezinárodní soutěž opět potvrdila svůj vysoký standart a sportovní a
společenskou úroveň.
</p>
<p>
<b>GRAND PRIX Varna 89&#8220;</b>
</p>
<p>
Tradiční soutěž byla uspořádána v Bulharské lidové republice. Soutěž se jezdila v kategoriích
RC modelů a v kategoriích upoutaných modelů automobilů za účasti družstev SSSR, Bulharska I.,a
II., Rumunska, ČSSR a Varnaklubu. V kategorii RC slalom zvítězil bulharský modelář D.Petrov.
Naši, s ohledem na skutečnost, že se u nás slalom jezdí stále méně, zajeli lépe, než se
čekalo. V.Strnad obsadil 5.místo a J.Plášek byl devátý. Ve společném závodě &#8222;elekter&#8220;
obsadil A.Jirásek třetí místo.
</p>
<p>
V kategorii modelů se spalovacím motorem nedali naši reprezentanti šanci ostatním závodníkům.
Přímo do finále postoupili Hlavica, Plášek a Rihišek. Ze semifinále je doplnili Čuhák a Jirásek.
V osmičlenném finále jelo pět československých modelů, které však měly jediného mechanika! Po
třicetiminutovém finále obsadily naše modely 1.,2.,3.,5. a 7.místo. Vítěz Rihošek najel 103
kol, Čuhár na druhém místě 90 a třetí Plášek 87 kol. Jirásek 86 a Hlavica 64 kol. V této
kategorii jsme jasně zvítězili v soutěži družstev.
</p>
<p>
Rychlostní upoutané modely na mezinárodních soutěžích ČSSR již mnoho let neobsazuje. Pořadatelská
úroveň závodu &#8211; kvalita vytýčené trati, chyběli nasazovači, nebyly informace o pořadí v průběhu
závodu &#8211; byla o poznání horší než naše závody seriálu PEJ.
</p>
<p>
<b>Přebor ČSR uspořádala ZO Svazarmu Poříčí n.S. </b>
</p>
<p>
ve dnech 9.a 10.září na asfaltové ploše v Konopišti u Benešova. Po oba dva dny bylo krásné,
slunečné a teplé počasí. Celá soutěž proběhla ve sportovní náladě a bez protestu. Zůčastnilo
se 34 nominovaných závodníků z krajských přeborů. V kategorii V1 zvítězil Marek Konečný z
Vyškova, před Jiřím Tučkem z Veselé a Jardou Hlavicou ze Slavičína. V kategorii V2 byl na
prvním místě Jiří Plachý z Brna, před Milošem Ondráčkem také z Brna a třetím v pořadí Markem
Konečným z Vyškova. Na soutěži byli přítomni hosté z ÚV a OV Svazarmu.
</p>
<p>
<b>1989 &#8211; část první Domácí a pohárové soutěže</b>
</p>
<p>
<b>RC automobil z SSSR</b> – dálkově ovládaný model závodního auta o délce asi 50cm lze pod
názvem Gonočnyj automobil zakoupit za 25 Rbl ve větších obchodních domech v Ukrajinské SSR.
U modelu je neproporcionálně (tlačítky) řízen směr jízdy. Rychlost jízdy (do 1m/sec) ovládat
nelze. Model je však vybaven inerčním mechanismem, který při čelním nárazu auta na překážku,
zapne na několik vteřin zpětný chod. Napájení vysílače i příjímače je 9V bateriemi. Vysílač
není řízen krystalem, přijímač je superreakční detektor. Přestože výrobce (Psovskij zavod
radiodetale) zaručuje minimální dosah soupravy 5 m, při zkoušce zakoupeného modelu bylo
dosaženo až 30 m.
</p>
<p>
RC motocykl se spalovacím motorem Modela MVVS 3,5 ccm, konstrukce Luďka Szosteka z OSMT Havířov.
</p>
<p>
V modelářských prodejnách se objevil plánek RC motocyklu v měřítku 1:4. Model je určen pro
modeláře, kteří mají možnost práce na kovoobráběcích strojích. Kapota je laminátová, k ovládání
je nutná RC souprava se dvěma servy. Jedním servem jsou ovládány opěrky, opatřené smýkacími
dráty. Druhým servem je ovládán karburátor motoru a brzda, takže při otevření karburátoru
dojde k odbrzdění zadního kola. Přijímač a baterie jsou uloženy pod sedlem.
</p>
<p>
<b>GRAND PRIX Barum</b> „Ostře sledovanou&#8220; složkou doprovodného programu Barum Tríbeč rallye
byla bezesporu mezinárodní soutěž rádiem řízených modelů automobilů. V tomto roce se jel už
pátý ročník. Této, spíš motoristické než modelářské akce, se účastnilo 48 závodníků z 22
klubů z ČSSR, Rakouska a NDR. Soutěž byla uspořádána opět na uvolněném parkovišti před OD
PRIOR, za krásného, slunečného počasí. Zvítězil Juraj Hudý z Trenčína, který v &#8222;Barumce&#8220;
vyhrál už podruhé – po prve to bylo ve druhém ročníku, kdy této soutěži přihlížela i paní
Eliška Junková. Druhý byl Robert Rihošek, také z Trenčína, před třetím v pořadí Jardou
Červenkou z Poříčí n.S.
</p>
<p>
<b>RC automobily v Mostě</b> – 30.září uspořádali modeláři z Komořan již druhý ročník veřejného
závodu RC automobilů kategorie RC V2. Trať byla vytyčena na asfaltové ploše v blízkosti
mosteckého autodromu. V tréninku se závodníci potýkali s problémem, jaké gumy použít na tuto
trať.Nejlépe se z tratí vypořádal Václav Sládek z Litoměřic s modelem, který má pohon všech
čtyř kol a dvourychlostní převodovku. Byl nejlepší ve všech rozjížďkách a dařilo se mu i ve
finálové jízdě. Dlouho vedl, ale při kolizi s modelem J.Kredby si na svém modelu způsobil
závadu zavěšení zadních kol.Po opravě se sice znovu vrátil na trať, ztrátu se mu už ale
nepodařilo zlikvidovat a skončil nakonec třetí. Zvítězil &#8211; už podruhé &#8211; Josef Kredba z
Neštěmic před druhým J.Alblem z Mostu.
</p>