Vzpomínky -1987 – Domácí a pohárové soutěže

Antonín Hráček


<p>
<b>1987 část první </b>
</p>
<p>
<b>Domácí a pohárové soutěže.</b>
</p>
<p>
V září loňského roku uspořádal automodelářský kroužek v Třebíči &#8211; pod vedením Jardy Berana &#8211; první ročník RC terénních
automobilů. Na start se sešlo devět modelářů z Čech a Moravy. V depu byly k vidění tovární &#8222;čtyřkolky&#8220; i velmi jednoduché
modely. S amatérským modelem zvítězil Marek Sova z Brna, před Mirkem Procházkou z Nového Města na Moravě a Jiřím Plachým
z Brna. Závodům přihlíželo asi 150 spokojených diváků. Pro přihlížející děti pořadatelé o přestávce připravili cyklistický
terénní závod na stejné trati.
<p>
Další závody terénních automobilů se již dva roky jezdí v Kadani. V tomto roce se jely tři, na nichž startovali modeláři
z Kadaně, Klášterce, Chomutova, Adršpachu a Brna. Většina z nich jezdí s amatérskými &#8222;čtyřkolkami&#8220; a upravenými motory z
brněnské MVVS. S terénními automobily se dá jezdit skoro všude a se stavbou trati nebývají problémy.
</p>
<p>
V září se jel poslední závod, na kterém startovalo deset modelářů. Na dobře připravené trati, ale za špatného počasí,
zvítězil V.Vopat z Tušimic. Druhý skončil K.Vondrouš z Kadaně a třetí F.Lamka z Adršpachu.
</p>
<p>
Závody &#8222;čuďáků&#8220; na ledě uspořádali v průběhu loňské zimy asi jako první v Evropě polští automobilový modeláři. Závody,
přístupné pro modely kategorie RC-V2, se uskutečnily na nekrytém zimním stadionu v Krynici. Především se ukázalo, že nízká
teplota nijak zvlášť nevadí RC soupravám ani motorům. Jako velký problém se ale ukázalo dosažení aspoň trochu přijatelné
adheze. Všichni soutěžící pochopitelně opatřili kola svých modelů hřeby &#8211; potíže však byly s jejich upevněním. Již při rozjezdu
odskákaly čalounické nýty, které na gumové obruče přilepili dva soutěžící. Lépe se vedlo těm, kteří ocelové hřeby připevnili
na prstence, navlečené na pneumatiky.
</p>
<p>
Pavel Hanzel v MODELÁŘI informoval o nově se utvořivší kategorii &#8211; RC motorky. V Itálii je už registrováno okolo 1200
závodníků. V roce 1986 bylo zaznamenáno více jak 20 závodů, včetně mezinárodních ( v Itálii, Švýcarsku, Francii ). Tyto
soutěže bývají hojně navštěvovány diváky. Modely dosahují rychlosti až 100km/hod a podle údajů a zveřejněných fotografií
vypadá závod velmi realisticky. Prodejní verze těchto modelů &#8211; především od firem Serpent a Graupner – jsou však velmi drahé.
</p>
<p>
<b>GP Barum</b>
</p>
<p>
Čtrnáctidenní vakuum mezi závody PEJ v Ústí a v Blansku vyplnil závod, který se už také stává tradičním &#8211; GP Barum v
Gottwaldově. Uspořádali ho členové VCC Gottwaldov v sobotu 6.června v kategorii V2. Opět se konal na parkovišti před OD PRIOR
jako součást Barum Tríbeč Rallye. Tentokrát se podařilo zajistit ubytování &#8211; což je v době konání &#8222;barumky&#8220; v Gottwaldově a
okolí takřka malý zázrak. A navíc v neděli připojili závod na parkovišti Areálu zdraví v Březůvkách. Usmálo se na ně i počasí
&#8211; ještě v pátek lilo jako z konve &#8211; a tak snad udělali závod na úrovni, jaká se v současné době od pořadatelů vyžaduje. Řada
závodníků se sice z různých příčin nedostavila ( Mnichovo Hradiště, Praha, Ústí ), ale i tak byla účast velmi kvalitní.
Soutěžilo 42 závodníků z ČSSR, NDR a Rakouska. V pátek 5.června v podvečer přijížděli soutěžící velké &#8222;Barumky&#8220; do časové
kontroly před parkovištěm a junioři Horčička a Hodis vozili asi 100m svými modely startovní karty od časové kontroly přes
parkoviště na start další etapy a k zápisu průběžných výsledků na tabuli. Přesto, že hustě pršelo, proběhlo vše v pořádku
a soutěžícím se to náramně líbilo. Bylo to zpestření pro diváky a zároveň pozvánka na příští den na RC soutěž.
</p>
<p>
V sobotu ráno proběhla přejímka modelů v budově Svazarmu a před devátou hodinou odsud vyjela kolona aut směrem na uvolněné
parkoviště před PRIOREM. Trať,vytýčená hadicemi a plechovými čočkami, je mírně z kopce, což zpočátku dělalo některým
soutěžícím problémy. Soutěž, i díky hezkému počasí, probíhala přesně podle rozpisu a stovky diváků určitě uspokojila
( 30-ti sekundová upoutávka na video. Celé video je dlouhé asi 15 minut a bude ho možné objednat po novém roce na RC klubu
Elišky Junkové Zlín ). Do finále postoupili první čtyři z rozjížděk a finálovou osmičku pak doplnili ze dvou semifinále
další čtyři.(Video &#8211; upoutávka 36sec.Celé video trvá 15 minut a je možno ho objednat u autora.)
</p>
<p>
Ve finále se od páté minuty ujal vedení Jarda Červenka z Poříčí n.Sáz. a od té doby už nikoho před sebe nepustil. S velkým
náskokem několika okruhů zvítězil před Bohušem z Trenčína a Kicem z Bratislavy. Největší smůlu měl vítěz předcházejícího
ročníku Juraj Hudý, který měl problémy s motorem a nakonec vůbec neodstartoval.
</p>
<p>
10.července se na autodromu v Trenčíně konalo mistrovství Západoslovenského kraje. Nejúspěšnějším závodníkem se stal Štefan
Bohuš z pořádajícího klubu. Perfektní jízdou se spolehlivými modely zvítězil ve všech třech kategoriích (RC E, V1 i V2).
</p>
<p>
Pravděpodobně první mezinárodní závod s klubem se západní Evropy se uskutečnil začátkem července ve Vídni. Závěr června
patřil krajským přeborům, červenec zase dovoleným. Já s hochy ze Slavičína ( Jarda Fojtů a Jarda Hlavica ) jsme ji část
strávili v Rakousku. Byla báječná a ukončená minizávodem s místním klubem <b>AMRC I. Wien</b>. Do Rakouska jsme odjížděli
ráno 12.července. Na celnici v Mikulově musíme ukázat, co převážíme. Modely aut? Můžete nám to ukázat? Ovšem &#8211; Jarda Fojtů
ukáže. Dva vojáci u závor nestačili uhýbat. Model byl v Rakousku první. Na druhé straně nás už čekali Fred s Márií. První
dojmy byly úžasné &#8211; krásná cesta, okolo ní posečená tráva, reklamy v každé vesnici, prodej aut taktéž.
</p>
<p>
Týden &#8211; plný nových dojmů &#8211; jsme strávili u vynikajících přátel a úžasných hostitelů Hessů a Kothbauerů ve Vídni. Závod se
jel v neděli 19.7. za úmorného vedra od rána až do večera.
</p>
<p>
Já si všímal především systému a organizaci závodu, abych dobré myšlenky případně přenesl do PEJ. Ve zkratce aspoň ty
nejpodstatnější. Místo časoměřičů mají počítací stanici, ve které se automaticky zaznamenávají průjezdy modelů, které mají
pod karoserií &#8222;něco&#8220;, co dodává impulzy do této stanice. Po případném přerušení jízdy se modely můžou nasazovat zpět na
dráhu pouze v určeném místě. Mechanici musejí být v depu, na trati jsou rozmístěni nasazovači, kteří model do depa donesou.
Rozjížďky se startují obvyklým způsobem, semifinále a finále po 10-ti závodnících &#8211; systémem F1. ( Ten jsme si pak v Košicích
na PEJ druhý den při závodě V2 vyzkoušeli a prakticky už i přijali do PEJ ). Finále se jezdí obvykle na 45 minut. Na tomto
závodě se finále jelo 30minut. Do vlastního závodu nastoupilo 15 domácích a my tři. Závod začal v deset hodin třemi
rozjížďkami po šesti .Do finále se probojovalo pět nejlepších z rozjížděk a tři ze semifinále. Dostal se do něj Jarda
Fojtů a obsadil celkové čtvrté místo. Patrný byl rozdíl v akceleraci jejich modelů oproti našim, způsobený především
nitrováním ( 25 až 40% ) a svíčkami. V technice jízdy se jim Jarda minimálně vyrovnal. Oni zase naopak upřímně obdivovali
perfektní amatérské zpracování modelu &#8222;qatra&#8220; Jardy Hlavici.
</p>
<p>
V rámci ME v autokrosu, které se jelo 23.srpna v Molče, uspořádala ZO Svazarmu v Banské Bystrici první závod terénních RC
automobilů na Slovensku. Na startu se sešlo pět modelářů z Bratislavy, Ostravy a pořádajícího klubu. Tisícům diváků se závod
určitě líbil. Zvítězil v něm Peter Kic z Bratislavy před J.Debnárem a Robertem Bittnerem z Ostravy. Všechny modely byly
amatérské konstrukce, poháněné motorem Modela MVVS 3,5. Zatím nepříliš početná skupina vyznavačů této nové kategorie překonala
i největší problém &#8211; zhotovení speciálních pneumatik.
</p>
<p>
Modelklub Veĺký Krtíš uspořádal 19.září druhý ročník soutěže ke Dni horníků, na kterém startovali mimo domácích, modeláři z
Banské Bystrice, Prešova a Košic. Ve slalomu zvítězil domácí K.Zálešák ( 161,46 ). Společný závod &#8222;elekter&#8220; vyhrál P.Peťko
z Košic a kategorie RC V1 a RC V2 V.Rúra z Prešova. K měření času ve skupinových závodech používali modeláři ve Veĺkém Krtíši
magnetofon, připojený k požárnickému vozu. Ujeté okruhy byly zaznamenány tabulkovým počítadlem Nisasport.
</p>
<p>
Redakce MODELÁŘE, ve spolupráci se ZO Svazarmu VCC Gottwaldov, vyhlásila <b>Akci roku</b> – soutěž o nejlépe připravenou akci pro
automobilové modeláře. V letní části se hodnotily akce ( kategorie V1, V2 a V2N ), pořádané v celé ČSSR. Nezáleželo na stupni
soutěže, hlasy bylo možno odevzdat i pro náborovou či propagační akci. Hlasovací lístky odevzdalo 21 klubů z celé ČSSR,
které přidělily body celkem 13 akcím. Přesvědčivě zvítězili pořadatelé GP Laugaricio &#8211; AMK Matra Trenčín, keří získali
celkem 22 bodů. Na druhém místě skončili shodným výsledkem 19 bodů pořadatelé závodu seriálu PEJ v Blansku a GP Barum v
Gottwaldově. S 18-ti body skončili jako čtvrtí pořadatelé PEJ v Ústí n.O.
</p>
<p>
V druhé části šlo o soutěže a vystoupení s RC modely &#8222;elektro&#8220;. Vyplněné anketní lístky vrátilo tentokrát 11 klubů, které
hodnotily celkem 21 soutěží. Elektry jsou zřejmě stále ještě chápány hlavně jako doplňková kategorie a tak se na jejich
soutěže jezdí jen do nejbližších míst. To se odrazilo i ve výsledcích. Zvítězili pořadatelé krajského přeboru v Ostravě
se šesti body, na druhém až čtvrtém místě organizátoři závodů ve Frenštátě p.R., v Gottwaldově, a ve Velkém Krtíši, jejichž
snahu ocenili soutěžící pěti body.
</p>
<p>
Na závěr si můžete stáhnout malou upoutávku <a href=“ http://www.mediafire.com/download.php?iwj5ykdmnz0″ target=“_blank“>ve wmv formátu </a>.

</p>