Vzpomínky – 1986 – Mezinárodní a mistrovské soutěž

Antonín Hráček


<p>
<b>1986 &#8211; část druhá </b>
</p>
<p>
<b>Mistrovské a mezinárodní závody </b>
</p>
<p>
<b>Srovnávací soutěž socialistických států</b> se uskutečnila ve dnech 3. až 8.června v městečku Krivodol v Bulharsku. Naši
republiku – pod vedením státního trenéra J.Kuneše a J.Rychtáře (?) – reprezentovali Rehák, Bohuš, Vopat, ing.Jirásek a Hudý,
který nahradil původně nominovaného Tučka. Až na místě se dozvěděli, že pořadatel zařadil kromě kategorií RC modelů i kategorie
U-modelů. Jejich výsledky se započítávaly do soutěže národních družstev, což se samozřejmě negativně projevilo v závěrečném
bodovém hodnocení.
<p>
Slavnostní zahájení bylo v sobotu ráno za přítomnosti stranických funkcionářů a představitelů patronátních organizací (ty se
o závodníky staraly opravdu příkladně). Po krátké přestávce odstartovala kategorie RC-EB, kde nás zastupoval pouze Vašek Vopat.
Soutěž se jela na tři jízdy, započítával se pouze nejlepší výsledek. Ve třetí jízdě zajel druhý nejlepší čas (26,75s.), ale
&#8222;lízl&#8220; branku, takže do konečného výsledku se mu započítával čas z druhé jízdy. Časem 29,16s. skončil nakonec pátý. Zvítězil
domácí D.Petrov vynikajícím časem 25,62s. V soutěži juniorů zvítězil A.Tippmann z NDR časem 29,4s.
</p>
<p>
Po polední přestávce byla rozjížďkami zahájena kategorie RC-V1. Bohuš, Hudý a Rehák jeli každý v jiné rozjížďce. Hned v té první
došlo k nemilému překvapení na náš účet. Juraj Hudý v domnění že jde o trénink, odstartoval pozdě. V další rozjížďce však zajel
&#8222;přímý postup&#8220; do finále a Bohuš s Rehákem postoupili do semifinále. Ve finálové jízdě na 30 minut se Juraj probojoval do čela.
První pozici si razantní jízdou udržel až do 25 minuty, kdy po &#8222;hodinách&#8220; na rovince &#8222;dostal ránu&#8220; od za ním jedoucího modelu a
skončil. Po opravě modelu dojel pouze poslední okruh a celkově obsadil čtvrté místo. Zvítězil I.Hegedusz z Maďarska před
H.Fritschem z NDR. Příjemné překvapení čekalo při večeři v místní restauraci, kde závodníci zhlédli z videozáznamu průběh
prvního dne, zaznamenaný bulharskými modeláři.
</p>
<p>
Druhý den byl zahájen společným závodem elekter, kde jsme byli zastoupeni Štefanem Bohušem a Alešem Jiráskem. Rozjížďky se jely
dvakrát po čtyřech minutách. Bohuš musel vzdát pro výrazné rušení, zatímco Jiráskův model byl nejrychlejší. Půl minuty před
koncem rozjížďky však byl v maximální rychlosti (přes 40km/hod.) na rovině zašlápnut nohou nepozorného rumunského mechanika a
předčasně skončil. Dosažený výsledek díky náskoku bohatě stačil na postup do finále, které se jelo na 8minut. To už předem
odsoudilo Aleše z role favorita. Jeho akumulátory o kapacitě 1,2Ah postačovaly jen na šest minut. Ve finále odpadl po sedmé
minutě z první pozice. Celkově obsadil čtvrté místo.
</p>
<p>
Po obědě byla rozjížďkami zahájena poslední část soutěže &#8211; závod kategorie RC-V2. Nás zastupovali Hudý, Rehák, Vopat a Jirásek.
Hudý zopakoval výkon z předcházejícího dne a postoupil přímo do finále. V něm ho doplnili Vopat s Rehákem, kteří postoupili ze
semifinále. Nepostoupil pouze Jirásek, který měl problémy s motorem.
</p>
<p>
Ve finále se opakovala smůla z minulého dne &#8211; Vopat musel pro rušení odstoupit z první pozice. Rehák měl opět problémy s motorem
a navíc poškodil závěs zadního kola. Vynikajícím způsobem si vedl závodník NDR M.Hahn, který zvítězil po bezchybném výkonu a po
dojetí do cíle radostí zlomil anténu vysílače. Juraj Hudý se na stupně vítězů jako jediný z našich přece jenom dostal &#8211; obsadil
třetí místo.
</p>
<p>
Srovnávací soutěž byla pořadatelem připravena s velkou pečlivostí i když došlo k několika nedostatkům, pramenících především z
nedostatku zkušeností z pořádání tak velkého závodu.
</p>
<p>
V technickém vybavení byl patrný opět určitý pokrok, zejména u závodníků Polska, Maďarska i Bulharska, kteří disponovali
špičkovým vybavením ve všech směrech &#8211; RC soupravy, podvozky většinou 4×4, dvoustupňové převodovky, motory (Rossi, Nuova
urbo,OPS, SG). Výjimkou ve vybavení byli modeláři Rumunska a i naši modeláři, kteří neměli ani jeden továrně vyráběný podvozek!
</p>
<p>
<b>VIII. ročník Grand Prix LAUGARICIO </b>
</p>
<p>
Změnou soutěžní kategorie (jela se RC-V2 místo RC-V1) nastalo oživení, jež se projevilo i v účasti 55 závodníků z pěti států.
Už z přihlášek bylo možné vyčíst, že trend v konstrukci podvozků &#8211; pohon obou náprav &#8211; je trvalý. V soutěži jich jezdilo 17.
Mimo továrních Serpent Quattro, SG Columbia a Associated bylo na startu i pět amatérských konstrukcí domácích závodníků. Už v
tréninku byly čtyřkolky jasně v čele. Byl také překonán loňský rychlostní rekord (43,2km/h) &#8211; bylo naměřeno 48,15km/h. To
dávalo předpoklad, že finalisté najezdí za 30 minut přes 100 okruhů.
</p>
<p>
Slavnostního otevření závodu byli přítomni představitelé města a trenčínských organizací. Ředitel závodu &#8211; Milan Čecho &#8211;
vyzdvihl úsilí trenčínských automodelářů, kteří brigádnickou činností přispěli k dobudování areálu autodromu.
V rozjížďkách jezdilo deset skupin po šesti závodnících. Přímou účast ve finále si zajistili M.Dorn a A.Faust &#8211; oba z NSR.
Ze tří semifinálových jízd postupovali vždy první dva do finále. V sobotu se ale mohly odjezdit pouze dvě semifinále, kvůli
prudkému dešti se třetí odjela až v neděli ráno.
</p>
<p>
Finále bylo odstartováno dle systému Le Mans &#8211; modely byly postaveny šikmo z pravé strany dráhy. Při startu měl smůlu Juraj
Hudý, kterému se při &#8222;tůrování&#8220; motoru na startu zadřelo ojniční pouzdro na klikovce. Druhý z našich reprezentantů Štefan
Bohuš kroužil stále na čtvrtém až šestém místě. V závěru ale musel zmírnit, protože mu z předních kol zůstaly pouze disky se
zbytky pneumatik. Nakonec byl rád za šesté místo.
</p>
<p>
Celkovým vítězem se stal Manfréd Dorn z NSR, který najezdil rekordních 115 okruhů. Druhý skončil Heinz Fritsch z NDR před
Milanem Punčochem z Jugoslávie. Umístění dalších čs.reprezentantů: 14.M.Rehák, 15.J.Tuček, 25.V.Vopat. Závodu přihlížely stovky
určitě spokojených diváků.
</p>
<p>
<b>XV. ročník Mistrovství ČSSR</b>
</p>
<p>
uspořádala 5. až 7. září ZO Svazarmu AMK SOU Vítkovice. Už v pátek odpoledne se postupně sjelo 28 modelářů z 30 nominovaných.
</p>
<p>
První diskuze mezi závodníky a pořadateli se týkaly trvání finálové jízdy v kategorii RC-ES. Všude ve světě se jezdilo na šest
minut, tady se mělo jet na sedm minut. Propozice ale byly vydány už v březnu a nikdo oficiálně neprotestoval. Rozpaky vyvolávala
i trať pro &#8222;čuďáky&#8220;. Poměrně krátký okruh (225m) měl jen jednu pravou &#8222;vracečku&#8220;. Obavy z nečistot v ovzduší &#8222;černé&#8220; Ostravy
se ukázaly jako liché, výsledky neovlivnilo ani nepříliš přívětivé počasí.
</p>
<p>
Na slavnostní začátek mistrovství zazněla státní hymna a po krátkém projevu složil za závodníky slib Jiří Šosták a za rozhodčí
ing.František Macálka. Pořadatelé jako první u nás instalovali za stanovištěm časoměřičů účelnou výpočetní techniku.
</p>
<p>
Diváků se po oba dva dny sešlo hodně, k čemuž přispěla i dobrá propagace. Po celé Ostravě visely plakáty, dokonce i krajský deník
&#8222;Nová Svoboda&#8220; zval v sobotním vydání nejen na kopanou hostující Slavie, ale i na modelářské mistrovství.
</p>
<p>
V depech závodníků se bylo na co dívat. V RC soupravách už vládnou volantová řízení, v podvozcích je pak odpružení náprav
samozřejmostí. Více než čtvrtina modelů měla dokonce náhon na všechna kola. Nejoblíbenější motor je japonský O.S.Max,
nejvýkonnější italský Nova Rossi. Novinkou jsou lexanové karoserie &#8211; mají větší tuhost a při haváriích z nich nelétají třísky.
Samostatnou kapitolou byly pneumatiky. Po prve byly použity bezdušové MRC Grand Prix a Majoma &#8211; zůstávala za nimi suchá stopa
se vzorkem.
</p>
<p>
V sobotu od rána se jely rozjížďky kategorie RC-V2. Z těch si přímý postup do finále zajistili Juraj Hudý (19 okruhů) a Hanzel,
Kunz, Jirásek a Bohuš (po 18-ti okruzích). Dalších osm jezdců jelo malé finále na 10 minut. Z něj postoupili otec a syn Rehákové
a domácí Šosták. Následoval dvacetiminutový boj o titul, který obhájil Juraj Hudý. Druhý skončil Pavel Hanzel, třetí Jiří Kunz ml.
</p>
<p>
Hned po dojezdu tohoto závodu se jely rozjížďky pro společný závod elekter. Po několikahodinovém koncertu spalovacích motorů se
zdály elektry příliš klidné. Nebylo tomu tak úplně. Už v první rozjížďce najel Vláďa Strnad ze Kdyně 16 okruhů, což samozřejmě
znamenalo přímý postup do finále. Tam ho doplnili ještě Hudý, Bohuš a Fojtů, z malého finále pak Laco Rehák a J.Plášek.
</p>
<p>
Finále dopadlo dle předpokladů &#8211; s náskokem dvou okruhů zvítězil Strnad před Hudým a Rehákem. Po závodě zněl obcí modelářskou
jednotný hlas, aby se příště mistrovství elekter jelo zvlášť a třeba v hale.
</p>
<p>
V neděli ráno pokračovalo mistrovství v dešti závodem kategorie RC-V1. Mokrá trať se podepsala i na výsledcích v rozjížďkách.
Pouze Sedláček najel 17 okruhů. Ve finále ho dále doplnili Hudý, Jirásek a Rehák s 16-ti okruhy a Drtina s 15-ti. Ze
semifinále pak postoupili Landl, Šosták a Hanzel.
</p>
<p>
Finále formulí bylo co do počtu najetých okruhů pomalejší, ale průběhem předčilo &#8222;placky&#8220;. Start se podařil nejlépe ing.
Jiráskovi, kterého stíhal Sedláček &#8211; jejich modely se střídaly ve vedení , což se určitě líbilo i divákům. Přestože jeden
druhému nedaroval ani metr, byl to souboj bez kolize. Po ukázkovém prvním tankování vedl Jirásek a před druhým tankováním ve
čtrnácté minutě už měl náskok více než jednoho okruhu. Částečné odlepení přední pneumatiky a následné přezouvání v depu však
bylo nezvykle dlouhé a díky tomuto problému nakonec skončil až na pátém místě. Do čela se tak dostal Sedláček, který také
vítězně projel cílem. Hanzel i v této kategorii dojel na druhém místě: jel přitom s amatérským podvozkem HZ, zatím ještě s
hnanou pouze zadní nápravou. Třetí skončil Drtina před Šostákem. Favorit Hudý odpadl pro závadu na servu.
</p>
<p>
Tečkou za mistrovstvím bylo slavnostní vyhodnocení s předáním diplomů a věcných cen nejlepším soutěžícím.
</p>