Xmas Endurance 2009 – report

Zdeněk Beneš


<p>
Na druhý svátek vánoční byl připraven nový vytrvalostní závod na koberci Xmas Endurance
2009. Osm týmů se postavilo na start netradičního <!– separe –>tříhodinového závodu. Jelo se na velké
dráze 20×30 metrů, takže kolo se jezdilo okolo 15 vteřin, okruh byl dlouhý cca. 130 metrů,
vítězný tým s počtem 672 kol ujel vzdálenost 87 kilometrů.
</p>
<p>
Dráha se začala připravovat v předvečer závodu, kdy přijel i zástupce Teamu Airspeed Tom
Knopp, aby se důkladně připravil na závod a nenechal nic náhodě. Před závodem byli Tom
společně s Petrem Grofem velkými favority na celkové vítězství. Tým MK Svitavy ve složení
Marcel Dostál a Jakub Cink měli také velké ambice. Vpředu chtěli být i Jirka Vyšín s Danem
Nečesaným nebo domácí Zdenda Beneš s Michalem Blahovským.
</p>
<p>
Jelikož se jedná o dlouhý závod a ne o rozjížďku na pět minut a stále jsme slavili svátky
klidu, trvaly přípravy o něco déle. Kolem desáté hodiny byla rozprava, kde se vysvětlila
pravidla netradičního závodu, jež se z plánovaných dvou hodin přeměnil na tříhodinovku.
<p>
<p>
Kvalifikace tentokrát nebyla důležitá, jelikož postavení na startovním roštu v celkové
délce závodu příliš nehrálo roli. Každý jezdec z dvoučlenných týmů odjel sedm minut.
Nejrychlejší byl Petr Grof před Michalem Blahovským a Marcelem Dostálem. Tedy favorit tým
Grof + Knopp odstartovali z prvního místa.
</p>
<p>
Samotný závod začal pět minut před dvanáctou hodinou a trval neskutečných 180 minut. První
sérii baterek rozjeli většinou rychlejší jezdci týmů, takže hned od začátku se utrhla dvojice
vpředu Petr Grof s Michalem Blahovským. Dále těsně bojovaly týmy Vyšín + Nečesaný a Dostál +
Cink. Páté místo si od začátku drželi další trutnovští Jirka Těhník + Honza Blahovský. Trochu
nevyrovnaný byl tým Martina a Petra Amanových &#8211; Petr jede velmi rychle, ale Martin se zatím
spíš učí&#8230; První výměna baterek přišla okolo sedmnácté minuty. Nejdelší intervaly při výměně
baterek měli většinou Petr Grof + Tom Knopp, kteří měnili po cca. 24 minutách. Sečteno a
podtrženo, na konci měli o jednu výměnu méně (jedna výměna baterek = cca. 3 odjetá kola).
Na výměnu baterek měl každý tým trochu jiný recept, ale v zásadě se oddělala celá karoserie,
baterky byly klasicky přidělané páskou.
</p>
<p>
Po první hodině bylo startovní pole rozděleno do několika těsně bojujících skupinek, ale
rozestupy na prvních čtyřech místech byly velmi těsné, týmy jezdili v rozmezí šesti kol!
Teamu Airspeed (Grof + Knopp) se nevyhnuly technické problémy, po odlepení baterie dokonce
přišli na chvíli o vedení, takže domácí Beneš + Blahovský byli na čele, těsně drzí kroužili
Grof + Knopp a s odstupem asi 5 kol jezdili Dostál + Cink a Vyšín + Nečesaný.
</p>
<p>
Velká neznámá byla samotná dráha, protože se nevědělo, jak se bude koberec chovat po tolika
odjetých kolech. Pořadatel ale udělal dostatečná opatření, takže dráha si po celou dobu závodu
udržela nezměněný tvar. Navíc bezpečné vyznačení dráhy minimalizovalo množství poruch, přesto
se jich několik objevilo a to hlavně vinou kolizí mezi modely. Ze závodu odstoupil jediný tým,
který si vybral nováčkovskou daň &#8211; Pavel Koch s Mírou Jirušem nejspíš &#8222;upekli&#8220; diferenciál a s
ne dobře ovladatelným modelem po hodině a čtyřiceti minutách odstoupili. Martin a Petr Amanovi
měli hned několik závad (uražený unašeč na pevné ose a vyklepaný šroub na řízení), ale vždy
model opravili a dojeli až do cíle! Filip Trnka s Jardou Hermanem jeli jako jediní s modelem
Tamiya a trochu se báli, že model takové zatížení nevydrží&#8230;, ale vydržel!
</p>
<p>
Po polovině závodu se na čele osamostatnili Grof + Knopp, protože druzí Beneš + Blahovský
začali mít malé problémy. Auto se třikrát v zatáčce vypnulo a chvíli bezvládně stálo. Naštěstí
se problém &#8222;sám&#8220; vyřešil a tým pokračoval. Závod tedy dostal nový náboj, protože rozdíl mezi
druhým a čtvrtým místem byl 2 kola. S blížícím se koncem ubývalo sil jak závodníkům, tak
mechanikům i modelům. Některé týmy dokonce začaly měnit pneumatiky, což ve většině případů
nemělo pozitivní účinek. Kola bez mazání bez problémů fungovala, jelikož se stále jelo a
pneumatika byla stále ohřátá na provozní teplotu. Čtyřicet minut před koncem se na druhé
místo dostali Vyšín + Nečesaný. Tým Beneš + Blahovský totiž měnili častěji baterie, a tak se
po výměně propadli na třetí příčku s vědomím, že konkurenti budou měnit později. Posledních
dvacet minut, to byl čas pro poslední výměny baterek a poslední výměnu pilotů. Tým Dostál +
Cink již začal maličko ztrácet, ale Michal Blahovský dotáhl i díky nepovedené výměně gum tým
Vyšín + Nečesaný. Navíc díky slabší baterii Dana Nečesaného se sedmnáct minut před koncem
Zdenda Beneš protáhl na druhé místo. Mohutný finiš Jirky Vyšína pak již přišel pozdě. Rozdíl
mezi druhým a třetím týmem tak po třech hodinách jízdy byl pouhých 10 vteřin!
</p>
<p>
Zvítězili Petr Grof a Tomáš Knopp z Teamu Airspeed, když si připsali i nejrychlejší kolo závodu
13.997 sekundy, průměrné kolo pak 16.078. S nájezdem 672 kol ujeli již zmiňovaných cca. 87
kilometrů, průměrnou rychlostí 29 km/h včetně zastávek v boxech.
</p>
<p>
Všichni byli zvědavi, co udělá tolik kol s modely. Po rychlé kontrole bylo jasné, že jak motory,
tak regulace a ostatní mechanické prvky modelu vydrží při rozumném zacházení celý závod bez
větších problémů.
</p>
<p>
První ročník je tedy úspěšně za námi. A vy se můžete zase za rok těšit na další šílený závod;-)
</p>
<p>
Díky všem, kteří pomáhali nasazovat a všem jezdcům za bezva fair play chování na dráze i mimo ni!
Byl to i pro pořadatele příjemný odpočinek a zábava:-)
</p>