Masters.cz :: RC modely aut :: RC auta, RC technika, Novinky, Tuning :: Fotogalerie, Vlastní poznatky
www.euautodily.cz

Co obnáší psaní reportů ?

Hlavní foto

V poslední době se často setkávám s dotazy, co obnáší udělání takového reportu a i toho ONLINE. Odpovídám tak na mailové dotazy a i přímo na závodě. A tak jsem se rozhodl vám v tomto příspěvku nastínit jeden takový závodní den z pohledu přispěvatele. A vrátím se i na úplné začátky svého psaní článků.

První články jsem začal psát v roce 2003, kdy jsem začal poprvé závodit na tehdejším Kyosho Cupu pořádaném firmou HMP. Množství článků z této doby najdete na mých původních stránkách, které jsem spravoval. Nyní jsou již statické a na jiné adrese. Ale obsah zůstal zachován. Stačí navštívit tento odkaz.

V té době byly články krátké, bez podrobností a s opakujícími se výrazy. Byly to začátky a nevěděl jsem, jak to přesně dělat. Prostě jsem sedl po závodě k počítači a napsal pár řádků z mého pohledu. Psal jsem jednoduše, žádné podrobné výsledky. Jezdilo také podstatně méně lidí. A závodů bylo v tu dobu málo a já byl na jedné akci za měsíc. Článek doplnilo pár fotek a skoro pokaždé se týkaly naší kategorie a i text byl zaměřen pouze té kategorii, kterou jsem jel.

S vývojem času jsem dostal nabídku od pana Jirky Tomana, zda bych nechtěl posílat své příspěvky na jeho portál. Psal se rok 2005, měsíc květen a jel se závod Morava Cup 2005. Nabídku jsem přijal a poslal svůj první článek na portál Masters.cz. pro mne osobně velký zážitek. Do té doby jsem pouze Masters sledoval, nic více. A od této doby jsem začal pravidelně přispívat na tento portál. A report se vždy objevil duplicitně jak na mých stránkách TRF414, tak i na tomto portálu.

Když jsem začal psát pravidelně na portál pro Jirky Tomana, opět jsem se v textech soustředil pouze na svoji kategorii, kterou jsem jel. Délka textu byla možná o něco delší, nicméně obsah byl stručný a bez "šťávy" a omáčky.

Přesunu-li se do roku 2007 na jeden závod Xray Challenge Morava , obsah opět zaměřen na kategorii Masters. Fotky byly naštěstí univerzální. Ale bylo to dost rozsahově omezené.

Když jsem v roce 2008 dostal nabídku na spoluvedení serveru Masters od pana Tomana s možností převzetí celého projektu, musel jsem zásadně změnit přístup k psaní reportů. Ale zažitý zvyk psaní o jedné kategorii byl silný. Bylo to pro mne i jednodušší, protože jsem sledoval pouze svoji kategorii a o nic jiného jsem se nemusel starat. Jeden z prvních reportů o všech kategoriích byl z Xray Morava. Zamyslel jsem se a začal psát více podrobněji a i délka byla tím pádem jiná. Každý report jsem se snažil psát trochu jinak, protože jsem si uvědomoval, že udržet přízeň čtenářů není žádná legrace.

Kromě reportů jsem začal psát (samozřejmě i dříve), svoje zkušenosti s RC modely a technikou.

V této době jsem psal reporty v klidu doma, po závodě a psal z výsledkových listin. Snažil jsem se zachytit atmosféru závodu, ale dnes si uvědomuji, že to nebylo 100% možné.

Proto jsem zkusil svůj první online report z Mistrovství řáků v Polné . Ten už byl mnohem podrobnější a týkal se také všech závodníků v akci. Byly na to tenkrát ohlasy a tak jsem začal uvažovat o tomto stylu psaní. Bylo to sice dost náročné, ale už jsem to měl zapsáno v hlavě.

V lednu 2009 jsem se oficiálně stal majitelem serveru Masters se všemi právy a povinnostmi. Začal jsem psát o každé drobnosti a i závodů poněkud přibylo. Xray Challenge, Brno/Březí/Lužice, závody v Hrotovicích, Porsche Cup při MČR Large Scale a další podružné akce. Textu a fotek začalo přibývat. Články se staly obsáhlejší a prvním závodem Porsche jsem vlastně odstartoval psaní ONLINE reportů napořád. Sledovanost byla dobrá (dle statistiky přístupů) a tak jsem se rozhodl začít praktikovat tento způsob na každé závodní akci.

Ale uvědomoval jsem si náročnost této práce. Proto jsem zvažoval přestup do jiné kategorie, abych měl více času na psaní a jezdil jen pro radost a bez stresu. Protože k psaní potřebujete klid. Nakonec jsem zůstal věrný kategorii Micro v Xray Challenge, jezdil velké měřítko a testoval desetinu Tamiya s kamarády a připravoval se na první Hobby závod.

A nyní po delším seznámení historie mého psaní se dostáváme k jádru věci - co je potřeba k psaní v terénu a jak to probíhá v jednom takovém závodním dnu.

Dříve jsem psal články doma na pevném PC a pomalou linkou posílal Jirkovi Tomanovi. Pak jsem si pořídil laptop Acer a otestoval jeho výdrž. Dokázal přežít přejetí firemním autem a začal jsem ho brát na závody, kde jsem do něj aktuálně zapisoval dění. Ale neposílal do jisté doby ihned do éteru. Ale i tak to byl pokrok. Ale tahat se s cca 3 kilogramy těžkým přístrojem. Žádné pohodlí. A tak s nástupem ONLINE práce jsem uvažoval o technice malé, lehké a mobilní. A aby zajišťovala přístup na internet kdykoliv.

Volba padla na netbook Acer A110. Zde jsem zatím odolnost oproti firemnímu ani jinému vozidlu nezkoušel. V přenosném prckovi jsem měl USB, čtečku karet, BT adaptér, WIFI. Systém XP Home podporují všechny aplikace potřebné na psaní v html, úpravu fotek a zpracování video souborů.

Ale protože pracuji v terénu a zatím je jen velmi málo volně přístupných WIFI spotů (na závodě skoro nikde), bylo potřeba se připojovat stabilně ihned. A tak volba padla na mobilní přístroj Nokia E50, která mi nyní slouží jako BT modem. Sice rychlost 112 kb/s není závratná, ale pro přenos textu je to naprosto dostačující. Navíc opravdu nejsem odkázán na WIFI. A pokud je tam signál T-Mobile, není problém. Pro přenos fotek a video souborů však naprosto pomalé. Proto upload provádím až z domova, kde mám rychlé připojení. Fotky pořizuji aparátem SONY DSC S-700.

Ale doba rychle běží a i možnosti se mění. Nevylučuji možnost jiného připojení v budoucnosti jiným a efektivnějším způsobem. Celodenní přenos textových dat přes T-Mobile internet přijde cca na 60 Kč. Což je částka příznivá a stojí to pro čtenáře udělat. A nyní k průběhu dne, kdy systém psaní a posílání zatím neměním...

Po příjezdu na závodní akci si najdu místo, odkud lépe vidím na dráhu a na dění. Připravím si závodní náčiní, zapnu PC a BT modem. V textovém editoru PSP pad napíši základní info po příjezdu na dráhu a okamžitě pošlu na internet. V horní části je vždy info o času aktualizace, aby lidé zbytečné neklikali na článek samotný a nezkreslovali čtenost. Samotný reload základní stránky nemá na nic vliv.

Po zaslání dat si připravuji model a krátce trénuji. Většinou je vše OK a tak model leží v depu do další jízdy a jen nabíjím baterie. A co se děje v té cca hodině mezi jízdami ?

Dříve jsem se "nudil", protože hodina je dlouhá doba. Ale nyní vezmu fotoaparát Sony, zajdu do dep závodníků a fotím dění, natáčím počin pilotů včetně krátkých konverzací. Pak se vrátím na základnu a ihned zpracovávám obsah paměťové karty - tedy komprimuji foto, tvořím video záznamy pomocí Windows Movie Makeru. Více foto a více záznamů = více práce. Pojmenování souborů, selekce fotek atd.

Do toho pozoruji dění na startech a občas se zaměřím na konkrétní jízdu a zachytím komentáře pořadatele a jízdu pilotů. Pak jdu k výsledkové listině a doplním přesnější údaje po dojezdu skupiny. Skončí kolo kvalifikací / finále a já se připojím přes BT modem NOKIA a pustím data ONLINE do éteru a vy si je můžete ihned přečíst. Tento kolotoč je po celý den a nevěřili by jste, jak vám ten den rychle uběhne. Vlastní jízda proběhne rychle, auto jen zkontrolujete, dáte baterky na nabíječ a opět do práce... Snažím se zaznamenat i drobnosti a postřehy, i když ne vždy se mohu strefit do gusta účastníků a mohu se splést ve jménu, pořadí či dané skutečnosti. Ale při tom množství informací, které za den zpracovávám, se tomu nedá předejít. O chybách v textu ani nehovořím. Snažím se to po sobě kontrolovat, ale chyba tam vždy je. Večer se snažím o korekci.

Před vyhlášením výsledků pošlu poslední ONLINE info. Po příjezdu domů mám v podstatě zpracované fotky i videa. Takže se připojím na rychlou linku a stačí pouze nahrát soubory na Youtube, přes FTP nahrát foto včetně úvodní fotky. Pak vložím odkazy na Youtube přímo do html kódu formou OBJECT, udám cestu k fotogalerii a dám ENTER... Celodenní práce je u konce a já jen letmo zkontroluji svoji práci, zda se vše zobrazuje a je plně funkční.

Takže to bylo asi vše, co se týče mého psaní a zveřejňování příspěvků od historie do současnosti. Sami si udělejte názor na obtížnost a časovou náročnost této práce. Ale rozhodl jsem se to dělat proto, aby zejména noví zájemci dostali informace co nejdříve, aktuální. A nejlépe přímo z dění. Text doplněný fotkami a nyní i záznamy by mohl pomoci při rozhodování, zda začít s RC modelem a pak případně přijít na nějaký ten závod osobně.

DJI drony a nejen to
Kontakt

E-mail a další potřebné informace jsou uvedeny v rubrice Editorial

Reklama
YT kanál Igor Vlahovič
Krátké zprávy

01.11.2019 - Dovoluji si Vás pozvat na historicky první závod o putovní pohár Trialu Brno.Neděle 3 listopadu 9 00 Závod proběhne dle stávajících pravidel. Klasicky občerstvení jen vlastní, možnost uvařit kávu, čaj, grog. Nenechte si ujít jedinečnou možnost vyhrát Brněnský putovní pohár Trialu Brno. Bude potřeba píchat branky, tak přijďte trošku dříve.( kdo dřív přijde, ten dřív mele, čili dřív píchá.)
- Jiří Groch -


04.10.2019 - POZOR !!! Závod MJS Cup se s ohledem na počasí posunuje na neděli 6.10.2019 !!! Díky za pochopení.
- Marek Sova -


06.09.2019 - Pozor. Závod MJS Cup se přesouvá že soboty na neděli s ohledem na vývoj počasí.
- Igor Vlahovič -


18.05.2019 - 25.5.2019 proběhne po delší době prezentace RC modelů pro děti v obci Hvězdlice. Bližší info o přípravě modelů později. Snad bude přát počasí. A pak v neděli 26.5.2019 závod MR Cup v Brně a online report.
- Igor Vlahovič -


02.05.2019 - Do kalendáře závodů přidány termíny seriálu MJS Cup, který se jede v Brně Bosonohách
- Igor Vlahovič -


zobrazit starší > >




©   M A S T E R S . C Z   |   developed by: leonix s.r.o.

Reichard modelsport