4. závod MSP 10.1.2009

Láďa Vašnovský


<p>
Myslím, že fandům kategorií 1:28 a 1:24 není potřeba představovat Moravsko &#8211; Slovenský pohár.
Jedná se o mezinárodní seriál pro modely s elektropohonem, který <!– separe –>probíhá střídavě na území České
republiky a Slovenské republiky. Jen v krátkosti bych si dovolil připomenout, že seriál se
podařilo dohodnout v loňském roce u příležitosti otevření nové dráhy v Púchově. Závodnici se
navzájem dohodli o uspořádání společných mezinárodních závodů a pro začátek se hned dohodli,
že uspořádají celý seriál. Proč si dávat malé cíle, když lze hned dosáhnout velkých?
</p>
<p>
Samotné jednání nebylo vůbec jednoduché a to hlavně z důvodu, že v obou zemích platily jiné
organizační a technické pokyny pro závody. Po několika jednáních, kdy každý musel v něčem
ustoupit, se nakonec podařilo vytvořit společná pravidla, sjednat daný počet 8 závodů a určit
pořadatele jednotlivých podniků.
</p>
Dne 10.1.2009 proběhl, v pořadí již čtvrtý, závod ve valašském městě Zubří. Zasněžené město s
povánoční atmosférou nás přivítalo 8 stupňovým mrazem. Avšak budova, kde se pořádal závod byla
dobře vytopena a připravena k závodu. Každý závodník měl ve vestibulu svůj stůl s přípojkou
elektrického proudu, byla zde přehledná výsledková tabule, ale největším překvapením byla dráha.
Pořadatelé původní dráhu vyměnili za stacionární, která byla větší a umožňovala tak lépe využit
prostor dobře osvětleného sálu. Závodnici ovládali své modely z podia sálu, odkud měli náležitý
rozhled a dostatečný prostor umožňoval současnou jízdu 8 modelů.
</p>
<p>
Závodníci měli možnost od 7 hodin testovat své modely a seznamovat se s dráhou. Toto bylo opravdu
potřebné, neboť koberec nevynikal adhezními vlastnosti a modely se po něm pohybovaly jak na ledě.
Seřízení modelů bylo opravdu nezbytné a volba vhodných pneumatik byla další, avšak ne plně
dostačující podmínkou úspěchu. Většina závodníků taky snížila výkon motorů. Ale po chvíli si
všichni zvykli a jezdili jako by na této dráze trénovali odjakživa.
</p>
<p>
Skupina závodníků modelů MiniZ Standard, kde nejsou povoleny mechové pneumatiky, se dohodla, že
je v tomto závodě použijí se souhlasem organizátora. Vzhledem k tomu, že všichni souhlasili,
nebyl s tím problém. Avšak při rozpravě, která započala v 9.30 hod, jeden ze závodníků z
Bratislavy podal protest a všichni závodníci museli své modely MiniZ Strandard opět přestavět na
obyčejné pneumatiky a přenastavit ovládáni. Z tohoto důvodu byl start závodu o 30 min posunut.
</p>
<p>
Po té již závod probíhal bez problémů pod taktovkou ředitele závodu Zdeňka Janoše. K závodu
bylo připuštěno 37 modelů, někteří závodníci jeli i více kategorií. Všichni registrovaní se dle
rozpisu dostavili ke dvěma kvalifikačním rozjížďkám a na podkladě dosažených výsledků, kdy se
počítalo nejvíce ujetých kol, byly sestaveny finálové skupiny. V těchto skupinách závodnici
absolvovali 4 finálové jízdy, kdy do výsledného pořadí byla započtena 2 nejlepší umístění.
</p>
<p>
Během celého závodu se nevyskytl jediný problém, závodnici nasazovali modely kolegů a průběh
byl hladký a bezkonfliktní. Závodnici bojovali tvrdě o každou píď trati, o každé místo v pořadí
a nedali svým soupeřům nic zadarmo. Korektní souboje byly ozdobou celého závodů a oživením
atmosféry. Ozdobou závodu byly souboje Františka Šipoše a Martina Pellera nebo Tomáše Langermanna
a Vladimíra Vašnovského s Peterem Kačmárikem.
</p>
<p>
Po čtyřech finálových jízdách bylo tedy konečné pořadí následující:
</p>
<p>
MiniZ Standard: 1/ Langermann Tomáš, 2/ Vašnovský Vladimír, 3/ Šlachtič Dušan
</p>
<p>
OPEN 28:
1/ Peller Martin, 2/ Šipoš František, 3/ Langermann Tomáš
</p>
<p>
1:24 Lord: 1/ Novosad Ivo, 2/ Šandrik Viliam, 3/ Valko Jan
</p>
<p>
1:24 Expert: 1/ Šipoš František, 2/ Supek Martin, 3/ Soukup Petr
</p>
<p>
Škoda 130: 1/ Dvořáček Dušan, 2/ Šandrik Viliam, 3/ Luhový Vladimír
</p>
<p>
Závěrem lze konstatovat, že modeláři ze Zubří se svého nelehkého úkolu uspořádat tento
mezinárodní závod Moravsko-Slovenského seriálu zhostili na výbornou a svou organizací
zvedli pomyslnou laťku pro další organizátory závodů.
</p>
<p>
Dle rozpisu Moravsko &#8211; Slovenský pohár pokračuje dne 24.1.2009 závodem v Bánovcích nad
Bebravou. Doufejme, že účast bude minimálně stejná jako při tomto závodě.
</p>
<p>
Průběžné pořadí po čtyřech závodech je následující:
</p>
<p>
MiniZ Standard: 1/ Langermann Tomáš, 2/ Kačmárik Peter, 3/ Matter Juraj
</p>
<p>
OPEN 28: 1/ Šipoš František, 2/ Peller František, 3/ Langermann Tomáš
</p>
<p>
1:24 Expert: 1/ Šipoš František, 2/ Supek Martin, 3/ Peller Martin
</p>
<p>
1:24 Lord: 1/ Novosad Ivo, 2/ Sadrik Viliam, 3/ Kumičák Martin
</p>
<p>
Škoda 130: 1/ Šandrik Viliam, 2/ Kačmárik Peter, 3/ Dvořáček Dušan
</p>
<p>
Z průběžných výsledků vyplývá, že většinu míst na stupních vítězů obsazují závodníci ze
Slovenska. V těchto kategoriích se jim skutečně daří a hlavně se účastní pravidelně všech
závodů seriálu. Jaké však bude konečné pořadí v seriálu je ještě velmi předčasné odhadovat,
neboť jak se říká &#8222;štěstěna je vrtkavá&#8220; a nikdo neví na koho sedne.
</p>
<p>
Závěrem bych si dovolil všem závodníkům a RC modelářům popřát mnoho životních i závodních
úspěchů na autodráhách obou zemí.
</p>